tisdag 8 juli 2008

Koka, steka, grilla, värma.

Varför blev det plötsligt så häftigt med kockar? Att stå i TV och laga mat har blivit vardagsmat(!) så att säga. För att inte tala om alla dessa mångkolorerade stora svindyra kokböcker som ligger i travar i bokhandeln. Undrar hur många som verkligen använder dessa kokböcker. Jag gör det inte. De nyaste kokböcker jag har (fått) får möjligen tjäna som inspiration. Behöver jag någon gång ett recept så blir det internet eller min sönderbläddrade kokbok från skolan. Där står allt man behöver veta i grunden. Till och med hur man kokar ägg! Det är ju ändå grunden som är det väsentliga - det övriga är mest "makeup". Om ni undrar så... NEJ, jag är ingen stjärnkock! Jag är inte ens bra på att koka ägg, men jag improviserar gärna. Koka gryta på en skruv - det är jag det. Ibland smakar det som skruv också. Jan Boris-Möller som en gång hade ett ROLIGT! kockprogram på TV berättade om det här med att få köttet färdigt. Han sa ungefär: "Man kan lika gärna koka köttet i diskmaskinen, bara det kommer upp till rätt temperatur". Den killen kan de visa mer av - humor av bästa slag! För att inte tala om Floyd, den vinfryntlige rackaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar