söndag 6 juli 2008

Simma sam försumma

En av tre är inte simkunniga. Hur kommer det sig? Jag tycker att varenda unge verkar ha genomlidit simlekis eller vad det kan kallas. Sen är det ju också obligatoriskt bad i skolorna. Eller har man slutat med det? Har ingen koll. Annat var det på min tid (sa den gamla kärringen) då man fick lära sig simma i kallbad. På lördagarna kom "badbussen" och plockade upp oss ungar för att ta oss till Halmsjön vid Arlanda ungefär 6 kilometer hemifrån. Där var det bara att rada upp sig och simma. Ju fortare man lärde sig ju fortare slapp man upp från det iskalla vattnet. Även på den tiden kunde det vara skitväder (även om vädret verkade bättre förr) men det gavs ingen pardon - i med er i vattnet bara. Om det så blåste småspik och regnet stod som spön i backen så skulle det simmas. Jag lärde mig, men inte fan var det kul. Det är nog därför som jag är en sån badkruka nu för tiden. Jag kan fortfarande känna det där hur det värkte i hårrötterna bara man stoppade ner tån i vattnet. Det var ju inte så att man skulle vänta på sommarvärmen heller, utan när skolan var slut då var det dags för simskolan. Ingen rast och ingen ro. Utom för föräldrarna då som slapp sina ungar ett tag under skollovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar