måndag 20 oktober 2008

SM i snapsvisor

Varje år är det samma visa(!) Jag glömmer att det ska skrivas en ny visa. Det är ju SM i snapsvisor varje år och jag missar det jämt. Tror jag ska ordna en egen tävling. Om jag hade varit med, (om inte min hjärna var inställd på sommar fortfarande), så skulle jag ha skickat in denna text på melodin "jag tror på sommaren":

Jag tror, jag tror på akvavit
jag tror, den blir som dynamit.
Den smörjer upp min torra trut,
och ger mig kraft att sjunga ut.
Man glömmer vardagslivets jäkt
och känner stundens ruseffekt.
En snaps, en skål, en truddelutt
och sen så tar vi våran hutt.

Skulle jag valt någon av de som var med i tävlingen så hade det blivit denna:
INTERNATIONELL FYLLEVISA Melodi: Petter Jönsson

Man vet att greken av mycket raki blir krokig
och att fransosen utav absint kan bli tokig
och en japan full av sin saké, det är sin sak
men att en svensk av för mycket kröka blir dyngrak.

Författare:Erik de Maré, Malmö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar