tisdag 21 april 2009

Hair, there and everywhere

Är det inte lite lustigt det här med att man får det man inte vill ha, och det man vill ha det får man inte. Eller är det bara inbillning? Saker som är ouppnåeliga (vilket ord!) blir ju extra åtråvärda bara just för att man inte kan få dom. Nu är ju inte jag en person som går omkring och snyftar för sånt jag inte får. Jag är faktiskt nöjd med det jag har. Jag är en sån som har förmågan att "gilla läget" - ni vet, korkeken, blommorna, ett glas vin, goda vänner...
Nåväl, svimmel svammel, jag tänkte på hår. (Alltså, att få det man inte vill ha behöver ju inte bara vara materiellt). Hur kommer det sig att hår gärna placerar sig på ställen där man inte vill ha det och försvinner där det borde vara? Eller beror det på människans eviga försök att förändra/förnya/förbättra sig? Min lillebror sa en gång: "varför ska man försöka kamma håret bakåt när det sitter inborrat i svålen bakifrån och framåt"? Nu har han inga sådana funderingar längre då de strån som finns på skulten är lätträknade och millimeterlånga.
Sen kan man ju undra över det här med hår som placerats på kroppen på alla möjliga ställen. Troligen en kvarleva från den tiden då människan behövde hår för att värma sig, men varför förvinner i så fall håret på huvudet först, eller enbart? Den mesta värmen ur kroppen försvinner ju ut ur knoppen? Om det nu finns en högre makt som avgör ödet för oss människor så är jag säker på att det är en möss/hatt/keps-försäljare.
Jag är ju fortfarande inne på det där med utbildning. Kanske man iställt för hudterapeut skulle bli hårborttagningsterapeut kombinerat med hatt- och perukförsäljning. Vad tror ni?

8 kommentarer:

  1. En del säger att man får inte det man vill ha, utan det man förtjänar...
    Men det tycker jag är elakt.

    En annan tanke: Är folk med ökad behåring i näsan bättre skyddade mot luftföroreningar?

    SvaraRadera
  2. Laila: Svar på din andra tanke: ja, om dom håller käft :)

    SvaraRadera
  3. Själv ska jag snygg-fixa mig på fredag innan det STORA planeringsmötet vi ska ha inför Valborg!

    SvaraRadera
  4. Jag tror absolut det skulle vara ett framtidsyrke :)

    SvaraRadera
  5. Tantaluran: Jaha, själv ska jag ha en papperspåse över huvudet. Jag tar med mig en pincett så kan jag öva lite på hårborttagning :)

    SvaraRadera
  6. Shirouz: Bra - då anmäler jag mig.

    SvaraRadera
  7. ....gäääsp vaknade mitt i natta o blev varse att det finns de som bloggar..jezus U amen men varför inte massör..för jag söker efter knådare o du får betalt..lovar!

    SvaraRadera
  8. Stella: Mja, det är nog det där med sån total närkontakt med andras kroppar som tar emot. Men jag ska tänka på saken - för din skull ;-)

    SvaraRadera