fredag 5 juni 2009

En medicin som man hoppas inte funkar

Ibland undrar man. Nu är det rusning efter bantningspiller som säljs receptfritt på apoteket. Vilka köper? Unga tjejer så klart, som förmodligen inte har ett uns fett på kroppen. Redan innan annonsering har det sålts över en miljon tabletter. Vissa andra saker som är receptbelagda undrar man varför dom är det. En munsårssalva till exempel. Kan man missbruka sånt? Finns det någon risk att man kommer in på ett beroendecenter och säger "nu har jag missbrukat munsårssalva i ett halvår och jag bara måste få bli av med mitt beroende". Likadant med allergimediciner. Men jag vet inget om sådana så det är väl bäst att jag är tyst. Kanske innehåller de alkohol. Men bara tanken på att släppa ett bantningspiller receptfritt. Man kan väl lika gärna sälja dom på ICA då bredvid godisdisken. Man får ju innerligt hoppas att dom - som de flesta bantningspreparat - inte fungerar.

11 kommentarer:

  1. Det är sorgligt som fan om du frågar mig. Ibland när jag gör min berömda imitation av en grönsak i en soffa brukar jag zappa mellan kanalerna, jag har en som heter Star, där man kan se modeller som är bara skinn och ben vandra fram hålögda över ett podium i styltliknande skor. Det skulle kunna vara komiskt om det inte vore för att folk faktiskt försöker svälta sig för att se ut just så.
    Varje gång jag kommer till den kanalen så ryser jag och undrar vart fan vi gick fel när vi fick kids och även vuxna kvinnor att tro att de måste se ut på ett visst sätt för att duga.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig!!!
    (som haft ätstörnignar halva livet)

    SvaraRadera
  3. Shirouz och Nadja: Bra - då är vi tre som tycker så!

    SvaraRadera
  4. Jag reagerade också när jag såg dem...å på apoteket dessutom!? Man tror ju att det som säljs där är seriösa och "riktiga" varor..kollade liksom...men nu börjar man ju undra? Hm...

    SvaraRadera
  5. sällar mig till er förståndigt oroliga skara

    SvaraRadera
  6. Hellre några volanger runt magen,
    än svulten och totalt utslagen.

    Mina volanger heter Ingbritt och Rita,
    och är resultatet av mycket bakning och fika!

    SvaraRadera
  7. Håller med dig helt och fullt.
    Sånt där är helt förkastligt.

    Ät rätt, motionera lagom så ska de se att det är bättre än ett piller som förstör kroppen...

    SvaraRadera
  8. Rosalucia: Jo, men apoteket är inte vad det har varit.

    SvaraRadera
  9. Engelsson: Fint - fler i gänget!

    SvaraRadera
  10. Tantaluran: Har du bara två?

    SvaraRadera
  11. Synne: Motionera? Vad är det för nåt...? ;)

    SvaraRadera