torsdag 2 juli 2009

Ditten och datten och svettattacker

Nu är det fullt pådrag inför 50-årsfesten. Jo, Gubbe ska fylla vuxen. Det är på tiden! Ett hundratal gäster är inbjudna och det är mycket fix och trix inför festen. Bland annat en show där min yngsta dotter står för det mesta av regin. Sen en mindre show där jag och mina väninnor ska framträda. Innan detta går av stapeln ska min näst yngsta bonusson ha bröllop. Det ska fixas en del inför detta också så sysslolös är man icke. Värmen håller dessutom att ta kål på mig. För att inte tala om MYGGEN! Dessa onödiga insekter som suger ur mig mitt fattiga blod. Undra på att man har blodbrist! Vi har c:a en miljon myggor hemma hos oss. Även på dagtid i full sol! Jag är helt sönderbiten. Förutom myggen så har jag blivit biten av fästingar 7 gånger i år. Redan! Så till hösten har man väl både TBE, Borelia och Malaria. Men den dagen den sorgen. Det har vi inte tid med nu. Nu får vi vara glada om vi får slippa förkylningar och magsjukor. Det sistnämnda har jag redan varit drabbad av fast i väldigt liten skala. Jag tänker inte ens tala om i vilken ände det hände. Men just nu är jag kry (förutom hosta) och hoppas att så förbli. I detta nu smyger sig en sval bris in genom myggförsedda balkongfönster och man kan återigen andas lite smått. Vi bor ju i lagomlandet - varför är det aldrig lagom?

3 kommentarer:

  1. Godermorgen min sköna Baronessa.
    Så nu är partyfixaren i full gång. Det låter bra det så det blir lite ordning på torpet till både bröllop och 50 års kalas.

    Själv sitter jag och har ont i min skalle på grund av värmen. Dricker vatten så tuttarna snart ser ut som stora ballonger. För det är väl vattnet hamnar eller????

    Har jagat myggor, flugor, bromsar, knott, getingar och faktiskt EN fästing. Vi är annars förskonade från festingar här. På de fyra år vi bott här har jag bara tagit 2 fästingar på hunden. Såg en som kröp på min hand i söndags.Hoppas det håller sig så.

    En tur till Tallinn är inte att förakta.
    Men kostar de massor att ta med bilen? Vi får ju däremot inte föra in så mycket dricka hit till nabolandet som ni får då...
    Men det går ju att pröve seg som man säger här.

    När vi var där första gången, året efter Estonia, så stod det en äldre dam och och sålde astrar. Hon hade nog plockat de sista i sin trädgård.

    Ser du gillade underhållningen på båten. Vilken båt for ni med?
    En underbar solnedgång över Östersjön.
    Den tackar jag för. Saknar havet....

    Ja världen har blivit en stor artist mindre. Må han vila ifrid.

    Hur sjutton pallar du med att putsa fönster i den här värmen?
    Det tar jag när det blivit svalare....
    Vete sjutton om jag inte ringer en fönsterputsare....

    Vi har inflygningen till Gardermoen över skallen så den känslan känner jag ingen.
    Det brummar och blir vita långa ränder på himmlen så ofta så man har slutat räkna.
    Men nu tänker man inte på det.

    Det blivande brudparet passar varandra som handen i handsken...

    Nu ska jag baka bröd...
    Japp! I 24 graders innetemperatur och snart 25 grader ute ska jag baka...
    Det blir tekakor. Min guddotter och maken ska få färskt bröd till frukost.
    Så nu säger jag simma lugnt till dig.
    Det gör jag med. Undrar stilla om man går ner i vikt när man svettas så mycket som nu....

    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  2. Ujujuj, det låter som full fart däröver, fest och glam och glädje, så kul! :)
    Jag vete sjutton men jag har inte blivit biten av en enda mygga hittills, inte heller sett någon, kanske har alla emigrerat uppåt eller neråt i vårt land. Däremot fick Asta tag i en hemskt stor stekel härom dagen som hon jonglerade med å det grövsta. Annars blir jag bara jagad av torpgetingarna nu för tiden, men det håller mig rask och rörlig att rusa vildsint runt på tomten, tänker jag...
    Ha det gott i värmen som är på väg bort! :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni får en fantastisk och rolig fest - ni får ladda upp med massor av MyggA! Fast se till att det inte hamnar i drinkarna bara, för det gör nog inte samma verkan invärtes...
    Här hos mig är det knotten som är värst. De kommer framåt kvällen och alldeles särskilt om man går och rafsar bland buskar och annan växtlighet. Vederväderliga varelser (säg DET efter några snapsar!! va fan heter det? vedervärdiga?) som inte heller borde ha existensberättigande. Ont som fan gör det, och de kommer inte precis en och en heller. Hästarna blir galna också. Sedan har vi då blinningarna. Huuuu!! De där grå avlånga sakerna som inte hörs alls utan plötsligt bara sitter där och gör ONT!!

    SvaraRadera