måndag 24 augusti 2009

Äppel, päppel, pirum, parum...

Eftersom man INTE ska beskära äppelträd mitt i frukttiden så gjorde vi det i helgen. Detta träd växer så det knakar och har äpplen som är supergoda. Tyvärr så blir det något sorts angrepp på det så äpplena ruttnar i trädet! Därför fick jag nu för mig att rensa ur ordentligt så att det skulle bli luftigt. Halva trädet gick nog åt tror jag men vi blev nöjda med resultatet.

En hel del äpplen fick vi ta ner och här ser ni världens bästa äppelvakt. Våga er inte i närheten för då angriper Gösta katt!
Gösta Katt
Å nu blir man tvungen att göra nåt på alla äpplen också... hm, fan, mummel, stön.

7 kommentarer:

  1. Vi har frossat på äpplen i hela helgen hos mina föräldrar!
    Jag har kokat äppelkräm, äppelkräm och äppelkräm (den tar slut väldigt fort *mums*) och bakat äppellängder på någon smet med koktpotatis i degen (gott och praktiskt när min mamma envisas med att alltid koka potäter för ett helt kompani).
    Och ÄPPELMOS!!!

    SvaraRadera
  2. Det där med äppellängd med potatis låter intressant. Kan man få ett recept? Om det inte är allt för krångligt förståss :)

    SvaraRadera
  3. Mitt äppelträd gör sig av med alla äpplen som till äventyrs kommer på grenarna, karten ligger på marken till stor glädje för fåglarna och rådjuren... Lite mindre glädje för mig när jag kör med handjagaren och trasslar in mig i ett kart, å andra sidan, doften av äpplen och gräs ihop är inte fy skam den heller... ;)

    SvaraRadera
  4. Och, det glömde jag, Gösta ser ut att vara en riktig äppelkattvaktare :)

    SvaraRadera
  5. Shirouz: Ja, det doftar gott... tills det ruttnar :(
    Gösta vaktar det mesta. Bättre än en vakthund!

    SvaraRadera
  6. Hur - HUR - gör ni när ni klipper ur/beskär, för att det inte ska uppstå femtielva kvastskott på varje ställe istället??? Jag får panik, eftersom mitt äppleträd bara blir tätare och tätare ju mer jag klipper! Jag har prövat både med att klippa i september alldeles efter skörden och det sedvanliga i februari mars, innan saven...

    Det gick bra så länge trädet var litet och man bara klippte skotten så att det skulle grena sig. Men det var när det blev för tätt mellan grenarna och jag behövde gallra rejält som helvetet bröt ut!

    SvaraRadera
  7. Laila: Jodå, jag känner igen det där. Så har det varit här också men nu har jag börjat med att klippa innan mars och sen klipper jag en gång även på sommaren. Dock brukar jag inte vänta så här länge. Dessutom missade jag vårvinter-klippningen. Det är bara att fortsätta klippa, klippa och klippa...

    SvaraRadera