onsdag 2 december 2009

Hyr-TV borde förbjudas till gamlingar

Jag och Thorn (eller L´easy som det står i mailen) har mailat till varandra. Modern har nämligen en hyr-TV sedan åratal tillbaka. Det var fadern som började med detta för hundra år sedan så jag anser att jag har en del att ärva från det företaget. Hur som helst så har fadern legat nedbäddad under mullen sedan många år men modern har fortsatt att hyra. Hon hade en TV som hon fick köpa ut för 100 kronor och strax därefter dog den. Som tur var köpte hon den inte. Istället kom dom och böt ut den mot en "ny". Denna skit-TV har jag nu sagt upp eftersom jag lämnat över en köpe-TV till henne istället. Den TV:n som skulle vara ny kunde man knappt se något på. Den var hur mörk i bilden som helst. När hon ville ha en ny dosa som var större så skickade dom en exakt likadan som hon redan hade. Enligt modern så har dom inte ens service på TV:n. Klart dom inte har. Så jävla gamla TV-apparater kan man omöjligt laga annat än med slägga. Fast då blir dom ju inte lagade så klart. Nåväl, jag satte mig och skickade iväg ett mail:

Hej,
Min mamma XXX hyr TV hos er.
Hon vill säga upp denna TV med omedelbar verkan.
Hur går man till väga?


Hej, jag måste ha din mammas kundnr. Eller persnr. För att kunna tag uppsägningen. Det är 2 månaders US-tid på alla våra produktetr. Har ni frågor kring detta är ni välkomna att ringa oss

Hej,
Mamman heter XXXXX och har kundnr XXXXX.
Uppsägning sker alltså från och med nu och två månader framåt.
Men vore jag som er skulle jag inte ens ödsla bensin på att hämta den usla TV:n, men ni gör som ni vill

Hej,
Din mors uppsägning av tv är mottagen och registrerad med den 23/11 som gällande uppsägnings datum. 27/12 dras den sista månadsbetalningen och det tar 3-5 bankdagar innan den syns på vårat konto. Därefter måste ni själva återkoppla till oss för avslut.
Detta görs per telefon xxxx talsvar 4 för serviceavdelningen.

Trevlig kväll!

Varför räcker det inte bara med ett avslut?
Återkoppla låter inte som ett avslut direkt.

Hej igen,
Det vi nu har tagit emot är er uppsägning som är två betalningsmånader.
Kund väljer efter uppsägningstiden huruvida de vill göra ett utköp av produkten, om de vill få den hämtad eller om de vill låta avtalet löpa vidare. Det är därför som kunden ska återkomma efter att sista uppsägningshyran är betald.
Vi har tyvärr ingen form av bokmärke i systemet som säger att nu är sista betalningen gjord. Därför är det viktigt att man som kund själv återkommer för hämtning, då avtalet annars fortsätter att löpa som om man ångrat sig.

(Har ni hört va - som om man ångrat sig!)

Att ni inte har något bokmärke i ert system ska väl inte kunderna lida för. Det känns som om ni bara försöker få folk att missa "återkopplingen" för att kunna fortsätta med hyran. Om man säger till att man vill ha TV:n hämtad efter inbetald tid så är det väl bara att hämta den. Och säg nu inte att man måste kolla betalningen först för om man inte betalar så lär ni väl hämta TV-apparaterna, eller?

Detta har jag inte fått svar på ännu men det kommer säkert ett jättefint svar. Där under kommer det säkert att stå "ha en bra dag".

Visst fan luktar det lurendrejeri så lång jag kan känna. Dessutom, den TV:n som hämtades när den "nya" skit-TV:n kom - den ställde dom in i soprummet hos modern!!!! Är detta något för Sverker? Ni kan ge er fan på att jag kommer att kolla soprummet efter att dom har varit där.

8 kommentarer:

  1. ... Och där kommer den med största sannolikhet att stå. Annars ska jag äta upp getabocken i Gävle. Eller, nej. Men symboliskt äta.

    SvaraRadera
  2. Men är det inte det ena så är det det andra (två st det??) Stackars din mamma.

    Tack för senast förresten! Överlevde du också nätt och jämnt?

    SvaraRadera
  3. Herregud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jag blir både vansinnigt trött ända in i själen, plus får stark känning av alldeles för höga värden av stresshormon. Jag är jätteglad att det inte är jag som har denna brevväxling.

    SvaraRadera
  4. Hae de en uppsägningstid på två månader så är det väl bara att räkna framåt när de ska komma och hämta. Det ska väl inte kunden behöva hålla reda på. Misstänker som du att det är många som glömmer att tala om att tv:n ska hämtas. Då åker de väl på två nya uppsägningsmånader.

    SvaraRadera
  5. Shirouz: Okej, jag antecknar. Men du har förmodligen rätt.

    SvaraRadera
  6. Tantaluran: Tack själv. Det var knappt men jag börjar hämta mig :)

    SvaraRadera
  7. Laila: Ja, stresshormon är det jag lever av just nu.

    SvaraRadera
  8. Mad world: Ja, det är ju det jag menar. Hur svårt kan det va?

    SvaraRadera