torsdag 10 december 2009

Många kockar i soppan

Konstaterar att kocken Morberg kommit på att han har hår. Han har gjort en kinesknut. Inte en dag för tidigt. Idag har han dessutom slips på sig! Jag vet inte om det är för att han tidigare var ute och sköt änderna till middagen. Man kanske ska ha slips då. Gubbe konstaterar sedan storögt att en av gästerna är en bekant till Gubbe. Traderapolare kan man säga. Kul grej.
Igår tittade jag på Jamie Oliver och konstaterade att hans tunga blivit ännu större. Hur går det till? Han gjorde en semifreddo som för min del skulle ha tagit ett par dagar att göra men som jag lätt kunde smacka i mig på fem röda. Tror att det får vara.
Sen tittar vi emellanåt på "halv 8 hos mig". Det programmet skulle inte vara mycket värt utan Helge Skoog. Hans kommentarer är helt underbara, så bara därför tittar vi. Ibland.
Vad har vi mer... Nigella, Tina, Niklas, Paolo och ett 50-tal till säkert. Jag känner nästan att jag inte behöver laga mat längre. Det är bara att titta på TV så blir man mätt.
Vem behöver mat förresten när det finns så mycket kärlek och omtänksamhet i världen.

torsdag 3 december 2009

Och här kommer svaret...

Thorn skriver:

Hej igen,
Jag beklagar att Ni känner så.
Vi har gjort vad vi kan för att besvara de frågor som Ni ställt och förklarat förfarandet när det gäller uppsägningar och hämtningar.
Så jag bekräftar ännu en gång att Er uppsägning mottogs 23/11 och att sista månadsbetalningen är den 27/12. När Ni har betalat in den sista månadsbetalningen så är Ni välkomna att återkomma för att antingen boka en hämtning eller göra ett utköp av produkten.


Tänk att man fortfarande har mage att säga att vi kan göra ett "utköp" när jag sagt att TV:n inte ens är värd bensinpengarna. Krääääääks!
Jag skickar över hela luntan till Sverker.

onsdag 2 december 2009

Hyr-TV borde förbjudas till gamlingar

Jag och Thorn (eller L´easy som det står i mailen) har mailat till varandra. Modern har nämligen en hyr-TV sedan åratal tillbaka. Det var fadern som började med detta för hundra år sedan så jag anser att jag har en del att ärva från det företaget. Hur som helst så har fadern legat nedbäddad under mullen sedan många år men modern har fortsatt att hyra. Hon hade en TV som hon fick köpa ut för 100 kronor och strax därefter dog den. Som tur var köpte hon den inte. Istället kom dom och böt ut den mot en "ny". Denna skit-TV har jag nu sagt upp eftersom jag lämnat över en köpe-TV till henne istället. Den TV:n som skulle vara ny kunde man knappt se något på. Den var hur mörk i bilden som helst. När hon ville ha en ny dosa som var större så skickade dom en exakt likadan som hon redan hade. Enligt modern så har dom inte ens service på TV:n. Klart dom inte har. Så jävla gamla TV-apparater kan man omöjligt laga annat än med slägga. Fast då blir dom ju inte lagade så klart. Nåväl, jag satte mig och skickade iväg ett mail:

Hej,
Min mamma XXX hyr TV hos er.
Hon vill säga upp denna TV med omedelbar verkan.
Hur går man till väga?


Hej, jag måste ha din mammas kundnr. Eller persnr. För att kunna tag uppsägningen. Det är 2 månaders US-tid på alla våra produktetr. Har ni frågor kring detta är ni välkomna att ringa oss

Hej,
Mamman heter XXXXX och har kundnr XXXXX.
Uppsägning sker alltså från och med nu och två månader framåt.
Men vore jag som er skulle jag inte ens ödsla bensin på att hämta den usla TV:n, men ni gör som ni vill

Hej,
Din mors uppsägning av tv är mottagen och registrerad med den 23/11 som gällande uppsägnings datum. 27/12 dras den sista månadsbetalningen och det tar 3-5 bankdagar innan den syns på vårat konto. Därefter måste ni själva återkoppla till oss för avslut.
Detta görs per telefon xxxx talsvar 4 för serviceavdelningen.

Trevlig kväll!

Varför räcker det inte bara med ett avslut?
Återkoppla låter inte som ett avslut direkt.

Hej igen,
Det vi nu har tagit emot är er uppsägning som är två betalningsmånader.
Kund väljer efter uppsägningstiden huruvida de vill göra ett utköp av produkten, om de vill få den hämtad eller om de vill låta avtalet löpa vidare. Det är därför som kunden ska återkomma efter att sista uppsägningshyran är betald.
Vi har tyvärr ingen form av bokmärke i systemet som säger att nu är sista betalningen gjord. Därför är det viktigt att man som kund själv återkommer för hämtning, då avtalet annars fortsätter att löpa som om man ångrat sig.

(Har ni hört va - som om man ångrat sig!)

Att ni inte har något bokmärke i ert system ska väl inte kunderna lida för. Det känns som om ni bara försöker få folk att missa "återkopplingen" för att kunna fortsätta med hyran. Om man säger till att man vill ha TV:n hämtad efter inbetald tid så är det väl bara att hämta den. Och säg nu inte att man måste kolla betalningen först för om man inte betalar så lär ni väl hämta TV-apparaterna, eller?

Detta har jag inte fått svar på ännu men det kommer säkert ett jättefint svar. Där under kommer det säkert att stå "ha en bra dag".

Visst fan luktar det lurendrejeri så lång jag kan känna. Dessutom, den TV:n som hämtades när den "nya" skit-TV:n kom - den ställde dom in i soprummet hos modern!!!! Är detta något för Sverker? Ni kan ge er fan på att jag kommer att kolla soprummet efter att dom har varit där.