måndag 18 januari 2010

Ge mig Melatoniiiiiiiin!

Någon som ska utomlands och kan handla åt mig? Jag behöver ett gäng Melatonin. Det är den där tallkottkörteln som inte gör sitt jobb kan jag tro. Sömnen har inte fungerat på 25 år och nu är det värre än vanligt. Jag nöter ut alla lakan jag har på det här sättet. Melatonin är ett hormon som finns (läs ska finnas) naturligt i kroppen.
Men... och det här är ett stort MEN... det skrivs inte ut av läkare i Sverige mer än i absoluta nödfall tydligen. Min läkare såg ut som förvånad älg när jag frågade så han har nog aldrig skrivit ut det. Det har något med licenser att göra och jag begriper inte hur. Men i USA där kan man trycka i sig hur mycket som helst för där säljs det inte bara av läkare utan fritt som kosttillskott!!! Är vi så olika amerikanare så vi inte kan använda samma sorts medicin? Det verkar som att så fort det har något med naturlighet att göra då blir det svårt med försäljningen. Men sömnmedel - det går bra!!! Det har jag fått utskrivet men de är ju vanebildande så dom tar jag så sällan jag bara kan.
Läser om det på Wikipedia och ser att Melatonin finns i vissa växter. Vilka, står inte mer än att det kan finnas i vissa sorters druvor. (Då är det kanske bra att dricka vin)?
Det står också att björn och älg har ökat halt av melatonin på hösten vilket tydligen påverkar brunstigheten. Nu vill ju jag inte uppnå någon form av brunstighet och stå på trappen och björnvråla i natten. Absolut inte - jag vill soooooova!

6 kommentarer:

  1. Tog nog en omväg till melatoniiiin via serotoniiin, för numera sovar jag gott.

    SvaraRadera
  2. Alltså - om det inte vore för att det finns ställen som Bangkok Hilton i Thailand så hade jag nog köpt en säck åt dig. Men jag TÖRS INTE. Inte min grej att sitta på livstid bland råttor, smuts och svält.

    SvaraRadera
  3. Moster Ma: Tur för dig. Hjälpte inte på mig.

    SvaraRadera
  4. Tataluran: Nja, det är ju inte knark, utan kosttillskott :)

    SvaraRadera
  5. Tjohooo!! Det olösliga problemet har lösts! Gissa vad som var fel? Jo, kolonet efter http hade hamnat EFTER snedstrecken istället för FÖRE, och sedan fortsatte det ju så eftersom jag anammade automatiken varje gång... Upptäckte detta när jag nu skrev in hela bloggadressen på nytt!
    Det är alltså INGEN utfrysning av blogspot... :-)

    SvaraRadera
  6. Laila: Ja, dom där kolonen går inte att lita på ;)

    SvaraRadera