tisdag 15 juni 2010

Zebra ut

Igår hämtade jag mina nya glasögon. Det var 4:e gången jag var där. Funderade nästan på att begära reseersättning. Dels hade jag beställt ett par nya terminalglasögon och dels skulle jag få mina "gamla" glasögon ihopskruvade. Dessa fick jag i höstas och eftersom det inte är några bågar så sitter det små plaststift vid näsmetallen (eller vad det nu kan heta). Dessa hade alltså lossat och glasögonen vinglade.

Gång 1: "Det går inte att fixa till plastplopparna utan de behövder bytas". Bokar in en synundersökning - för det var ett måste trots att jag gjorde en i höstas - så fixas plastplopparna samtidigt.

Gång 2: Synkoll alltså och de befintliga glasögonen skulle fixas till. Det hade man glömt och några plastploppar fanns inte hemma. Beställs tills jag kommer och hämtar nya glasögonen.

Gång 3: Mina nya glasögon hade kommit. Såg inte i dom alls! Helt suddigt. FEL! Plastplopparna hade i och för sig anlänt men det skulle ju ta en heeeeel timme och det hann inte optikern nu!
Okej - vi tar det NÄSTA gång när jag hämtar mina nya glasögon EN GÅNG TILL!

Gång 4: Mina nya glasögon kom på nytt och nu funkade dom perfekt! Så var det plastplopparna. De hade i alla fall beställts hem! En liten tjej (som inte är optiker) som är tusan så trevlig och behändig sa: "Jaha, det visste jag inte. Men okej, jag försöker. Ge mig en timme". Hon fick en timme och efter den timmen var glasögonen som nya!

Nu återstår det bara lite träning med de nya glasögonen. Mina "vanliga" glasögon är ju dubbelslipade och jag har fått en vana att sitta med huvudet bakåtlutat vid datorn. (Varför jag fick ont i nacken). Nu sitter jag med mina terminalglasögon på mig. Emellanåt får jag påminna nacken om att jag faktiskt inte behöver titta längst ner genom glaset längre.
Å andra sidan får man ju fantastiska dubbelhakor av att hålla nacken sträckt. Men då detta bara är en utseendesak så skiter vi i det. Nu ser jag i alla fall bra ut!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att glasögonen ser för stora ut! Borde nog ha passat bättre efter så många gånger....fniss.
    Tänk att det ska behövas så många gånger, de ska ju vara proffs tycker man. Begär reseersättning vet ja!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Yvonne: Har man bara en nos att hänga upp dom på så går det :)

    SvaraRadera
  3. Så bra. Så nu ser du äntligen igen alltså...
    Vad får vi läsa här hos dig då?
    Nu säger jag godnatt min vän.
    Kudden ropar.
    Kramen.

    SvaraRadera
  4. Ja NÅN sorts rabatt borde du absolut ha fått! Men de ser ju hemskt söta ut i alla fall, även om jag inte riktigt känner igen dig... ;-)

    SvaraRadera