måndag 1 november 2010

Påverkan av fullmåne en myt

Har ikväll tittat på vetenskapens värld och programmet handlade om fullmåne. Är det någon som är påverkad av fullmåne så är det jag. Men så har jag ju ovanligt mycket vatten i kroppen också (se föregående inlägg :)) Det är alltid värst innan månen blir helt full. Två dygn innan är det som allra värst. I programmet diskuteras bland annat att det är ovanligt full rusch på BB fullmånenätter. Gick därför in och googlade på mina döttrars födelsedatum och ta mig tusan - är inte båda födda 2 dagar före fullmåne! Konstigt nog är jag själv född 6 dagar innan fullmåne men jag väntade förmodligen in söndagen för att kunna bli ett söndagsbarn.
Hur som helst så finns det enligt detta program och forskare inte något samband mellan fullmåne och galna människor eller sömnbrist. Allt har att göra med ljuset säger en forskare. Förr hade man inget ljus och fullmånen höll folk vakna och detta har sedan blivit en myt.
Han som berättar har haft svårt att sova vid fullmåne men det förklaras med att det är bara för ljust inomhus eller för att han inbillar sig det när han vet att det är fullmåne.
Nåja, det får vara hur det vill med vetenskapen. Jag tror vad jag vill och inte lär det spela någon roll heller om jag sover sämre eller blir mer hyper vid fullmåne än vid andra tillfällen. Knäpp är man ju ändå mest hela tiden.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du skrev det här om födelsetid, jag blev nyfiken och kollade i min kalender från 63, där jag kunde se att jag född efter fullmåne, plus att det var +7 grader och barometern stod på 54 (vad det nu betyder)
    Själv kan jag inte sova innan fullmåne, så är det bara. Jag tror att folk blir lite lustiga av månen, i alla fall om jag ska gå efter mig själv. Å andra sidan är jag nog ganska lustig jämt. Så jag blir konstigare. Menar jag. :)

    SvaraRadera
  2. Själv är jag totalt opåverkad av fullmåne - bortsett från att jag tycker det är väldigt vackert). Måhända är jag en riktig torrboll då, om vattenmängden hos en ska ha betydelse?
    Det är bra att du tror vad du vill, när du nu är ateist o allting ;-)
    Själv tror jag på fantasins makt över sinnet. (Fråga mig inte vad jag menar, men det LÄT bra...)

    SvaraRadera
  3. Hmmm, blev jag anonym i förra kommentaren? Eller blev den helt enkelt inte godkänd? Jag minns inte att jag hann skriva i nåt namn eller så, innan högerfingret plötsligt klickade på "Publicera"???

    SvaraRadera