måndag 28 februari 2011

Är man sitt namn?

Mitt namn är Berit. Namnet Berit fanns inte från början. Det var någon typ av felsägning tydligen. Kommer nämligen från Birgitta och har blivit till Bereta, Berita och liknande p.g.a. dialekter. Där ser man. Ibland känner jag att hela jag är en felsägning.
Det underliga är att inte ens Birgitta är ett ursprungligt namn utan kommer av Brigit som sedan blev Brigida och sedan Birgitta.
Birgitta betyder den höga eller den upphöjda. Skulle vara jag det va, ha, ha, ha!
Mitt andra namn är Maria som kommer av Mariam.
Maria betyder rebellisk eller önskat barn. Är inte det en motsägelse?
Man kanske borde byta namn när man blir vuxen och ser resultatet. Undrar om det finns något namn som passar in på tramsig, förvirrad, orolig.
Det verkar även som att namnet Berit har något att göra med omskärelse av små judiska pojkar också men jag fick inte ihop det riktigt. Förvånar mig gör det inte ett dugg.
Jag har ofta undrat över hur mina föräldrar kunde komma på just detta namn. Kan det hade något att göra med be och rit? Inte troligt i den här släkten. Här nedan kan ni se en namne som också är förvirrad men ganska rakt på :)

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag vet faktiskt varför jag heter Carina ;-) Min far kände till en kvinna med namnet och tyckte hon var snygg:-) Därför kom han på namnet till mig.
    Kvinnonamnet Carina eller Karina är den kvinnliga formen av det latinska namnet Carinus, som en av de romerska kejsarna hette. Han var i sin tur uppkallad efter sin far; Carus, ett tillnamn som betyder ’kär’, 'omtyckt'. Namnet Carina kan också uppfattas som en variant av Karin som är en svensk form av helgonnamnet Katarina. Den norske formen är Karine, den finska Kaarina. Carina var även en kristen martyr på 200-talet som blev helgonförklarad[1] Namnet kom till Sverige i slutet av 1800-talet men infördes i namnsdagslistan först 1986.

    Inte illa:
    Kölen (Carina) är en stjärnbild på södra stjärnhimlen. I Kölen finns stjärnan Canopus som näst solen och Sirius är den ljusstarkaste stjärnan vi kan se från jorden. Stjärnbilden kan aldrig ses på de nordligaste delarna av jordklotet, och ingen del av stjärnbilden är synlig från Sverige. I stjärnbilden ligger Eta Carinae som är en av vintergatans största stjärnor.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Carina: Oj då, och ändå gick mamma med på det namnet?
    Helgon, kejsare och stjärnor - inte illa! Men kär och omtyckt är ju du precis :D

    SvaraRadera