onsdag 23 februari 2011

Det hände något underligt idag...

Jag hade tur! Ja, det händer ju inte varje dag och inte ens varje månad (år). Men idag slog turen till. Gubbe skulle låna Volvo-bilen som vanligen tar mig till och från arbetet. Han skulle ut med ett gäng på Solvalla och behövde bilen. I gengäld fick jag "låna" en Clio som står i vårt garage i väntan på att bli såld. Den köpte Gubbe av en granne för.... ja, länge sen. Den skulle fixas till för dotter men det blev bara tok och problem.
Nu är den äntligen fixad (skapligt) och ska säljas vid tillfälle. Något som inte är fixat är värmen. Det finns lite fjösvärme men inte mycket att prata om vilket gjorde att jag inte tyckte att det var något kul byte, men naturligtvis gick jag med på det.
Typiskt då att det skulle bli satans kallt idag. När jag kom hem var det mer (mindre) än -20 ute och kylan hade gått in genom märg och ben. Men... jag var glad ändå jag :) Varför undrar den som orkat läsa så här långt. Jo...
När jag var på mitt jobb ringde Gubbe och frågade om jag kommit till jobbet och allt gått bra.
"Absolut" svarade jag.
"Vad bra" svarade Gubbe, "köp en lott"
Min följdkommentar blev: "va?".
"Volvon står parkerad vid macken" säger Gubbe då. Displayen hade meddelat: stanna bilen omedelbart.
Tänka sig! Här har man åkt omkring i Ole Ostron - ja, Volvon alltså, den heter så - och den har gått som en klocka och så ska Gubbe ha den och då blir det parkering direkt. Stackars liten! Ole alltså. Han måste ha saknat mig idag. Ska nog köpa honom lite god olja när han frisknat till. Ska minsann smeka honom ordentligt över instrumentbrädan också och viska ömma ord :)
Undrar om man kan klä in Clion i en liknande kattdräkt som den nedan. Det borde väl höja värmen en del.

8 kommentarer:

  1. Ojoj vilken tur du hade rätt åkdon idag då. Kom han aldrig till solvalla då;)

    SvaraRadera
  2. Livsnjutaren: Jodå, det blev hyrbil. Han har inte kommit hem än så han har säkert vunnit storkovan :)

    SvaraRadera
  3. Köpte du någon lott? Det är du som ska vinna storkovan, inte gubbe. Det är ju du som har turen.

    SvaraRadera
  4. Fillifjonkan: Nej, jag köpte ingen lott. Har man sån här tur så ska man nog vara glad för den och inte tro att det ger något ännu mer.
    Gubbe kom hem utan vinst. Och utan bil :(

    SvaraRadera
  5. Min bil är en Pächå (ja hur i h***e det nu stavas!) från -91 och den har banne mig den varmaste hettan från Sahara i fläktsystemet! Den är bra mycket bättre än faderns super-duper-Audi från 2005, märkligt eller hur?
    Jag har bara haft bilar som har jäklats med mig, de har stannat på de mest pinsamma ställena... faktiskt så är min Pächå den som har strulat minst. Fick byta avgassystem i veckan men det är ju slitage. Hade en Opel en gång som var ett rent elände... ALLT gick sönder och då menar jag verkligen ALLT!
    Hoppas bilen repar sig efter att den hör din röst, många kramar!

    SvaraRadera
  6. Men TUR vi inte var på Dameresa med Ole när det hände då!

    SvaraRadera
  7. Renée: Opel... är inte det ett svärord?
    Jag var så otrevlig så jag gick inte ens ut och hälsade på Ole i morse när Gubbe tog den till verkstaden så nu går den väl aldrig igång igen. Kan man skicka ett krya-på-dig-kort?
    Ang. din nuvarande bil. Du känner väl till den gamla ramsan:
    En Pächå, gjord för två
    en sitter i och en skjuter på ;)

    SvaraRadera
  8. Tantaluran: Om vi hade varit på Dametur så hade Ole ALDRIG krånglat!!

    SvaraRadera