onsdag 4 maj 2011

Bli med grävling

Jag ställde undan vinterpjucken häromdagen. Det var dumt. Nu fryser jag attans om fötterna i mina tygskor. Ska jag behöva trycka i mina raggsockor? Men jag klagar inte på kylan. Absolut inte. Jag tycker att det går alldeles för fort med våren att klampa in. Jag hinner ju inte med.
Vårtecken i form av fästingar har man ju haft ett tag och nu börjar dom öka i antal. Rycker väl ett par fästingar per katt om dagen tror jag. Måste stryka på lite gift. Andra vårtecken är grävlingar i dikesrenen. Jag har aldrig sett så mycket överkörda grävlingar som i år. Grävlingarna bor ihop. I genomsnitt är dom 6 grävlingar i grytet. Tänk när inte Sven-Arne kommer hem. Då är dom bara fem. Men det är klart att om man inte fick se dom överkörda så skulle man nog inte se dom alls.
På Wikipedia kan man bl.a. läsa:  
att kalla någon för grävling i Frankrike är en förolämpning, där betyder grävling en man som är lite dum, lyssnar på alltför hög musik och försöker ragga upp kvinnor.  
Tänk att man kan hitta en förkortning för en så lång mening. Undrar vad man som man blir kallad om man lyssnar på låg musik men för övrigt stämmer in på beskrivningen? Skulle ni behöva ordet om ni blir raggade på i frankrike så är det blaireau.
Om man mot förmodan skulle dyka på en grävlingsunge så kan man få uppfostra den och ha den som sällskapsdjur. Det vore ju skitkul tycker jag. Kommer det någon dumming och hälsar på så frågar man bara  
Jag ser att du inte har kol i skorna. Då är det bäst att du försvinner innan jag släpper grävlingen på dig. 
Ja, jag vet att det där med kol är en myt men lite roligt är det. Men, visst är dom väl söta! Jag tror att Frazze (katt) skulle gå bra ihop med en grävlingskompis. Dom skulle kunna ligga nos mot nos i köksfönstret medan jag lagar mat. Sen kan ju både Frazze, jag och grävlingen gå i vinterdvala tillsammans.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Ohh så söta grävlingbarn.
    Du undradr var jag bor. I Smålands mörka skogar. ca 5 mil från Jönköping;) zon 5 har vi här

    SvaraRadera
  2. Livsnjutaren: Ja, men det där tror jag att vi har pratat om förr... eller? Jag har ju en broder i Korsberga :)

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga små grävlingar.

    Var ute och surfade på nätet och noterade att en del jägare dödar dem. Varför i helvete då för? Sen står de och flinar upp sig på bilderna. Som om de hade gjort nåt bra. Eländiga apor.

    SvaraRadera