lördag 7 maj 2011

Passat på

Jag har varit till polisen. Inte för att anmäla mig själv. Eller någon annan för den delen. Jag behöver ett nytt pass. På polisens hemsida stod det att det kunde vara långa väntetider eftersom många reser utomlands nu. Så jag kom dit och fick väl vänta 15 nummer. Långa nummer blev det.
Sju luckor fanns det och två var stängda. Ja, men vad bra att ha två luckor stängda när man vet att det kommer många på besök. Nåja, vi satt där i godan ro för det är ju alltid kul att kolla på folk och det fanns det ju gott om av varierad sort. En snubbe som kommit fram till luckan var så nervös så när han skulle skanna av fingeravtrycken så skakade han som ett asplöv. Jag trodde han skulle riva hela ställningen. Där tog det tid kan jag säga.
Likadand med familjen på fyra som skulle ha nya pass allihop. Dom hade naturligtvis inte sett skyltarna som uppmanade folk att fylla i blanketter innan. Nej, varför skulle man. Då går det ju fortare och det är ju onödigt. En invandrad dam insvept i svart blev fotograferad och jag funderade på hur man gör med kvinnor som bär burka? Två ögon kan ju inte vara mycket att gå på.
Jag var snabbast sa min gubbe. Gick på typ 3 minuter. Kvinnan i luckan frågade om jag ville ta nytt foto eller skriva om min autograf men jag sa att det var okej. Spelar väl ingen roll hur jag ser ut på ett pass. Tyckte hon att jag var mig lik så räcker det.
Jag och Gubbe ska nämligen ta oss en tripp till Barcelona. Vi firar porslinsbröllop vilket är detsamma som 20-årig bröllopsdag. Lätt att krossa fortfarande alltså. Bättre då nästa år för då blir det nylon. Starkt, segt och bra. Men det låter ju inte så kul med att man firar nylonbröllop.
Tänka sig va - 20 år. Det har ju minst sagt gått i berg-och-dalbana men det kanske ska vara så. Vi fortsätter att kämpa på ett tag till i alla fall.
Nu ska jag bara fixa nytt körkort också. Allt på en gång.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Wow 25 år... Jag är så imponerad! Tror att det alltid är ups and downs, hur kul skulle det annars vara? Lite gnabb ibland är nog inte fel, har man roligt jämt vet man ju till slut inte när man har roligt ju! KRAM

    SvaraRadera
  2. Men jöstaness då - 20 år!

    SvaraRadera
  3. Renée: Ja, nu vet jag inte hur fort jag trodde att tiden går för plötsligt blev 20 till 25. Hoppsan. 20 ska det ju vara men det räcker väl. Och du har så rätt. Kram!

    SvaraRadera
  4. Tantaluran: Ja, kan du tänka dig? Hur gick det till?

    SvaraRadera