onsdag 22 juni 2011

Nyttigt eller dödligt - hårfin skillnad

Jag hittade en bok som heter "kokkonst för den självläkande människan". Riktigt intressant läsning (även om det i slutänden ändå alltid handlar om ät nyttigt och glöm bort allt smask). Det låg ett löst blad i början av boken där den ena författaren Susanna Ehdin gjort ett tillägg angående linfrö. Susanna skriver att man kan äta 4-5 msk nymalda linfrön om dagen, men har ändrat detta till 2-3 msk. Detta på grund av att en professor Bruce från Livsmedelsverket påpekat att eftersom Linfrön innehåller Linamarin - vilket kan orsaka hälsoproblem - så ska man inte äta så mycket av den varan. Detta gäller alltså malda linfrön. Fröken (eller fru vad vet jag) Susanna är ju inte vilken kokboksförfattare som helst utan hon titulerar sig fil.dr. immunolog. Det är inte kattskit det inte, även om det kanske inte slår en professor. 
Vad jag vet så åker vanliga okrossade/malda linfrön rutschkana rakt igenom kanalerna utan att göra vare sig till eller från. Ja, den tillför ju en viss skjuts i bajseriet, men annars inget ur näringssynpunkt.  
Men... det jag skulle skriva om var ju det här med linamarin. Här har man i alla tider hört hur bra det ska vara med linfrö och så plötsligt så är det något som kan skada hälsan. Jag googlade naturligtvis och kom in på Saltå kvarns sida och där står det om linfrö: De innehåller ett ämne, linamarin, som i kroppen ombildas till blåsyra och däför ska man inte överskrida intaget. Rekommenderat dagsintag högst 2 msk.
Jaha, se där ja. Högst 2 msk står det där. Och då inte ens att det ska vara malda linfrön!? Och Blåsyra!!!
Här skulle man ju kunna lägga in Tomas DiLevas "vem ska man tro på, tro på, tro på...." men jag skippar det. Ni förstår vad jag menar.
Jag googlar vidare på blåsyra. Blåsyra är samma sak som vätecyanid. Under användning står följande: Vätecyanid används till utrotning av vägglöss, råttor och dylikt. Det var det verksamma ämnet i avlusningsmedlet  "Zyklon B", som i Auschwitz användes för att avrätta fångar. 
Nu ska vi ju inte tro att det blir så jävligt om vi nu äter 4-5 msk/dag av linfrö, men det nyttiga är inte alltid och helt igenom så nyttigt som man tror. Vi har ju i åratal lärt oss att det som är hälsosamt den ena dagen ger dig cancer den andra. Sunt förnuft och lagom mängd av allt är nog bäst. Till bakning verkar det dock funka eftersom upphettning ska ta bort farligheterna. Men det kan ju ha ändrat sig till imorgon.
Sens moral: Hur jävla nyttigt och självläkande det du stoppar i dig än är, så kanske du ändå dör av det.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

12 kommentarer:

  1. Dessutom: vi kommer alla att dö någon dag, oavsett vad vi äter.

    SvaraRadera
  2. Snigel: Det är väl det enda som är säkert här i livet.

    SvaraRadera
  3. Ja, tänk att det alltid finns en knorr. Men ett är säkert och det är att vi ska den vägen vandra men jag undrar om man skulle jobba på det där med att "gå igen". Har man tur kan man ju få vara med i tv....fniss.
    Ha det gott och trevlig midsommar!
    Yvonne

    SvaraRadera
  4. Sunt förnuft som gäller, som sagt vi dör ju ändå. Ha en fin Midsommar

    SvaraRadera
  5. Hmmm, har precis köpt kallpressad linfröolja från Gunnarshög som ska intas med en tsk om dagen för att få i sig omega3.
    Men om det slår till blir jag ivarjefall lusfri inombords;)

    SvaraRadera
  6. Plupp: Gå igen låter som en kul idé! :)

    SvaraRadera
  7. Bloggtant: Lycka till säger jag bara :):)

    SvaraRadera
  8. Emileitha: Jajamensan! Tyvärr finns det en hel del människor som är födda utan sunt förnuft och behöver all vägledning dom kan få ;)

    SvaraRadera
  9. där ser man,jag har nog fått i mig ca 3 msk idag. Dock inte malda då. Jag tänker fortsätta för min kropp behöver det;)

    SvaraRadera
  10. Precis som jag misstänkt, det får bli choklad och bakelser till frukost för mig hädanefter och ut med havregrynsgröten med extra fibrer. Visst kommer det att kosta på att orka i genom sådana frukostar varje morgon, men jag gör allt för att undvika blåsyran. Och att choklad och bakelser inte är nyttigt, det tror jag helt enkelt inte på. ;)

    SvaraRadera
  11. Livsnjutaren: Ja, häv i dig du bara :)

    SvaraRadera
  12. Shirouz: Choklad är ju så attans nyttigt så det kan du utan vidare proppa i dig ;)

    SvaraRadera