onsdag 3 augusti 2011

Heja morsning svejs

Har ni märkt hur busschaufförer morsar på varandra när dom möts på vägen? Likadant med lastbilschaufförer. Motorcykelåkare och mopedister - samma där. Vink, vink. Mors, mors.  Därför undrar jag varför inte vi som kör bil hejar på varandra? Volvoförare borde heja på andra Volvoförare, Saabförare borde heja på andra saabförare osv.
Lika samma med cyklister. Om två cyklister möts då vinkas det inte. Det kan ju i och för sig ha att göra med att man kommer alldeles för nära och det vill man ju inte. Tänk om den man möter skulle stanna och fråga vem man är och varför man vinkar?
Och - Gud förbjude - heja på någon man möter gående som man inte känner. Nä, nä... där går gränsen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

12 kommentarer:

  1. Jag vet, jag har tänkt på det med, men du, när man knallar runt i skogen, då hälsar merparten, märkligt det där :)

    SvaraRadera
  2. Jag bor i ett litet samhälle, här hejar man på ALLA som man möter, märkligt eller hur?

    SvaraRadera
  3. Man hejar på varandra i skidspåret. Men när jag är ute och cyklar så hälsar cyklister på varandra. Men då menar jag cyklister ;-)) Racer, mountainbike med hjälm på huvudet !! ;-))

    SvaraRadera
  4. Shirouz: Det är aldrig något folk i min skog så där är det inget hejande. Å dom där fåglarna har ju ingen vett att hälsa :)

    SvaraRadera
  5. Renée: Ja, det ska väl vara en liten byhåla då kanske. En sån som jag bodde i när jag var liten. Hemskt! Alla visste allt om alla. Trodde dom!!

    SvaraRadera
  6. Carina: Racer... med hjälm? Det där vet jag inget om ;)

    SvaraRadera
  7. Jo, så är det väl för det mesta. Men mest där det är mycket folk i rörelse antar jag.
    Om jag är ute och rider och möter någon - till fots eller till häst - så hejas det alltid från bägge håll. Likadant om jag är ute och går - i skog eller på promenadväg. Dock inte nere i byn eller där man ofta brukar möta folk. Antagligen för att det skulle bli väldigt tröttsamt att heja på alla man möter där. Man kan få nackspärr av allt nickande. Eller få muntorrhet.
    Några gående som också alltid hejar på varandra är de som är ute o går med hunden. Så lite undantag finns det allt. ;-)

    Cyklister borde hålla bägge händerna på styret. Anser jag själv. Men nicka kunde de ju...

    SvaraRadera
  8. Jag brukar heja och säga nåt trevligt till kassörskor - de blir alltid så glada!

    Ja, nu är sem. slut. Lugnt och skönt har det varit. Känns nästan kul att börja jobba?????

    Synd du ska på ferre i kväll. Puss!

    Snyggeva!

    SvaraRadera
  9. Ja, det här har jag också funderat över!
    Vi som kör Husbil vinkar och hejar också som "tokiga" på varandra!
    Fast det är kanske på utdöende, vad vet jag, denna sommar har nästan hälften av dem jag mött körandes Husbil påvägarna i hejat, kanske beror det på att det just nu är "inne" att hyra Husbil och det står inte i hyrekontraktet att det är obligatoriskt att vinka!
    Ha en fin Söndag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!
    PS: Kanske vi skulle börja "heja" på alla vi möter även gående?

    SvaraRadera
  10. Laila: Ja, är det så att det är många som möts så blir det ju lite underligt. Men om två personer möts på en smal väg kan man ju alltid heja lite.

    SvaraRadera
  11. Snyggeva: Jag försöker också vara glad och trevlig i butikerna men det är inte alltid det går hem. Men man kan ju inte lyckas jämt.
    Ja, synd på dameträffen :( Men så är det i denna hypermånad, tyvärr.

    SvaraRadera
  12. Peter: Ja, ska vi heja hela tiden så kan det bli liiiiite jobbigt. Men nog tycker jag att det borde vara obligatoriskt i husbilar ;) Kram tillbaka!

    SvaraRadera