måndag 31 oktober 2011

Å dagarna bara går...

Nu har det varit städning hemmavid. Utomhus. Är det klokt hur mycket skit man har som ska plockas in och ut vareviga höst och vår. Här måste ske en förändring. Det finns bänkar, stolar, hammock, hängmatta, solstol, paviljong, parasoll, barnmöbler, gräsklippare, krukor, katter (konstgjorda) och lite annat tingel och tangel.
Vad gäller möbler så har vi alldeles för mycket eftersom vi sedan bara sitter på ett enda ställe. Och knappt där. Och varför vi någonsin skaffade hängmatta är en gåta. Jag vet inte att jag någonsin har legat längre än fem minuter i den. Inte Gubbe heller. Hammocken används ibland. Särskilt av eller tillsammans med barnbarn.
Varför har man då så mycket skit i sin trädgård? Jo, för att man ska sitta här när solen skiner och man ska sitta där när solen inte skiner. När det blåser ska man sitta här och när det är stilla ska vi sitta där. Men inte fan gör vi det. Är det för hett går vi in. Är det lagom går vi ut. Då sitter vi oftast på trappan!
Men nu är det alltså undanröjt och uteförråd och garage är knökfulla. Till nästa år har jag tänkt mig en vildväxande gräsmatta och en stor filt. Sen är det picknick som gäller.

Apropå picknick så är vardagarna fyllda av mat, mat och mat. Idag har jag lagat köttgryta med rotsaker till lunch och till middag korv med gratinerad fänkål och till middag isterband. Jodå, ni läste rätt. Två middagar. En som jag lagar på jobbet innan jag går hem och en som jag lagar hemma. Tur att man är ledig en dag i veckan så man bara behöver laga mat en gång den dagen.
Men det värsta är inte matlagningen. Det är att komma på maträtter. Sen har ju folk inte mer att göra än att lägga sig i vad, hur och varför det ska vara just den eller den maträtten. Ät och håll käften, säger jag, och bjuder på mitt vackraste krokodilsmajl. Men för det mesta är alla nöjda med maten när den väl kommer på bordet. Skulle jag lyssna på alla "vad är det där", "varför ska du ha i det där" eller "det där tycker jag inte om" så skulle det inte bli någon mat över huvud taget. Det är nog besvärligt med att en är vegetarian och en inte äter fläskkött.
Imorgon blir det hemgjorda fiskbiffar till lunch och moussaka till middag. Vad det blir till min middag hemma vet jag inte än. Jag kanske bara ska blunda och stoppa in nävarna i frysen och överraska mig själv. Annars äter jag gärna bönor, ärtor och linser men det gillar inte Gubbe, så det blir inte så ofta.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Hej
    Länge sedan jag hörde av mig.
    Jag håller med om att det är svårt med matfantasin. Känns som om man fastnar i samma matsedel.Vi är 6 stycken som ska äta varje kväll och lika många viljor.Men har börjat med veckomatsedel och då är det bara att äta eller vara hungrig.
    Ha det gott.
    Yvonne

    SvaraRadera
  2. Oj vad mat du lagar=) Här sitter jag idag och stirrar på torsken och funderar på om inte en macka ändå är godare;-)
    Är så inibängen trött på kommentaren -måste vi ha fisk? Så jo det blir te och macka till middag och fisk till lunch.

    Kanske ska jag städa utomhus...nää det har ju du gjort så det får räcka. JAg surfar vidare. Ha en skön kväll!// Viola

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar, hellre bilder än laga mat. Det ser gott ut men inte skulle jag gilla att laga så mycket mat. Ha det gott

    SvaraRadera