lördag 15 oktober 2011

Sticka mormors mamelucker

Här, Emileitha kommer inlägget om damunderkläder i jämlikhetens tecken. Men här kommer inga bilder på moderna dito för idag ska man ju helst ha en trosa som består av några trådar med lite spets emellan som river ordentligt i glädjekällan.
Den här lilla skapelsen är från 50-talet. Inget att ha under tajta jeans direkt. Jag får lite känsla av höna när jag ser den. En riktig godbit för sprättiga tuppar kanske.
Och här har vi i en utstyrsel från 40-talet tror jag. Det läckra med denna lilla utstyrsel är att man kan/ska sticka den själv! Tänk er en sådan i ylle. Oooooh, man skulle gå ner i vikt bara av all klåda.
Här tar det slut på underkläder, för apropå att sticka själv så hittade jag denna lilla söta huvudbonad. Är den inte det allra snyggaste ni sett? Den kanske man ska sticka till vintern. Jag tycker speciellt att skärmen är så käck. Sen ser det ju ut att vara lufthål också högst upp. Man kanske kan göra en lucka där som man kan öppna och stänga efter behov. Ja, hur var det nu... bättre förr?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Fåt rysningar när jag tänker på de yllebrallor som jag tvingades ha som barn..hujedamej ;)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle VERKLIGEN behöva ett par kalsingar i ylle, jäklar vad kallt det är att sitta ner när man är ute!

    SvaraRadera
  3. Tack, kanske borde ha under kjolen jag broderat precis.. kunde synas lite så gubbarna fick lite intresse..Nog kommer jag ihåg de stickiga hemska underkläder jag hade som barn, min mormors jobb var att göra såna för alla som frös.. Hjälpte henne ibland, fint minne .Tack för kommentar..

    SvaraRadera