fredag 16 mars 2012

Fredagspåse

Någon som är sugen på lite piller? Jag har rensat ut bland moderns pilleraskar. Jag slutar aldrig förundras över att det ska ges ut såna stora förpackningar första gången man får något. Dom där vit/röda avlånga sakerna på bilden är några jävlaranamma-piller mot värk. Antalet var typ 120 och hon kunde inte äta dom för hon fick sån klåda. Det var en av dom sjuttioelva biverkningar man kunde få och dessutom en ovanlig sådan. Man kanske kunde tänka sig att börja med en liten provask. Det är ju inte direkt gratis.
Likadant dom där platta, vita. Dom är mot överaktiv blåsa. Hjälpte inte ett dugg utan hon blev bara torr i munnen. Snacka om bakvänt, det var ju inte där hon skulle vara torr! Nog är det väl en ironi att ens blåsa ska vara överaktiv när man själv inte längre är aktiv över huvud taget.
Nu funderar jag på om jag ska åka in till Estocolmo och kränga pillren på Plattan.
Eller man kanske skulle pilla ut pulvret ur ett gäng av dom vit/röda (morfinvärktablett) och blanda med dom beige/orange (blodtrycksmedicin) i ett glas whisky, så kanske man får en sjujäkla resa. Eller så får man hår på tungan och börjar prata swahili. Kanske växer det ut ett par nya armar eller så ramlar dom befintliga av.
, jag skoja bara. Jag har redan lämnat in skräpet till apoteket. Men vem vet. Apotekskan kanske har riktig höjdarfredagsmys hemma ikväll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Vad som också är helt vansinnigt, förutom de stora mängderna redan första gången, är att Apoteket växlar mellan a) olika varumärken och b) olika medicinnamn för varje gång man hämtar ut medicin.

    Visst står det, med yttepyttesmå bokstäver, att "medicin A ersätter medicin B som står på receptet" (eller nåt i den stilen) men man måste veta var man ska hitta den lilla upplysningen. Dessutom är alla tabletter olika i form, färg och storlek, så det är inte konstigt om folk tar fel dos ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är lite orolig för modern, för hon ser ju inte. Och som du säger, det byts ut medicin hela tiden. Min mor tror ju också att om dom bytt ut en blå ask mot en rosa så funkar den inte längre och tron kan ju förflytta berg.

      Radera
  2. Jag var iväg med två stora påsar fulla med medikamenter till apoteket.
    Ohyggliga mängder som varken min mor eller sen min faster skulle få för sig att ta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det konstigt att folk dör? Gamla människor kan ju blanda hur fan som helst.

      Radera