måndag 12 mars 2012

Vårdaller och Gärdestad plus en hang

Idag var det verkligen vårkänning. Riktigt varmt även i blåsten. Säga vad man vill om den hemska vintern men utan den skulle man inte känna som man gör när det lutar mot vår.
Mitt i alltihop hörde jag Ted Gärdestad. Den stora idolen när jag var i tonåren. Första gången jag hörde honom på radion så hajade jag till av rösten och funderade på om det var en tjej eller en kille. Efter ett par gånger så var jag fast. Ett tag var jag ganska övertygad om att det nog skulle bli Ted och jag, men våra vägar möttes aldrig. Lika bra det med tanke på hur han gick in i mörkret. Men en sak jag tänkt på är alla dessa låtar som vi fått genom åren. Det var ju bara till hälften han. Den andra halvan - texterna - stod ju hans bror, Kenneth för. Han kom minst sagt i skymundan men vilka texter han har gjort! Så det här är en hyllning till Kenneth Gärdestad!

När jag kom hem (och efter middagen hamnade i soffan som vanligt) såg jag på kulturnyheterna. Låter kulturellt och bra va? Det var nog mer en händelse än en medveten handling. Hur som helst så var det en person som spelade på ett instrument som jag aldrig sett förut - Hang. Ett "nytt" instrument som skapades 2000. Lite som oljefat men ändå inte. Lyssna här:

jag säger bara, HANG in there, våren är på väg! Slut från kulturrutan!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar