torsdag 19 april 2012

En knöl till middag

När jag kom hem idag stod Gubbe med spaden i högsta hugg. Han har tänkt sig att göra om lite där det (emellanåt) växer potatis, (om vi har tur) jordgubbar och (alltid) brännässlor.
I en liten låda blommar jordärtskocka vackert varje höst. Blomma är det enda den har gjort, för vi har inte tagit upp en endaste liten knöl. Men nu var det dags. Det blev en hel del kan jag säga, eftersom dom fått stå i fred så länge. Jag har ju tidigare i mitt liv träffat på denna knöl (bland alla andra knölar) men det känns som eoner sedan.
Dessa knölar fick jag sedan äran att skala. Det är ett jobb som är ungefär lika roligt som att stoppa strumpor. Det är det ju ingen som gör numera, så då förstår ni hur kul det är.
Efter detta hävde jag ner dom i vatten och kokade med salt ungefär som potatis. Gick lite fortare bara. Mot slutet slängde jag i lite skuren purjo. (Nu känner jag att jag börjar låta som Plura - han brukar också slänga och häva och har inte några exakta mått.)
Sen petade jag sönder dom i en form, strödde över lite strimlad paprika, lite matlagnings-
grädde och ett gäng flingsalt. På detta riven ost. Härmed skulle man ju nästan kunna kalla det för jordärtskocks-
gratäng utan att ljuga.
Till detta serverade jag falafel, tomat, gurka och lite creme fraiche. När jag ställde fram det på bordet sa jag till Gubbe "nu kanske vi får väl se om det blir hämtpizza för första gången". Han blängde lite först och sa "var är köttet" sådär lite med glimten i ögat. Jag meddelade att från och med nu ska det bli mer vegetariskt här hemma. Och hör och häpna, han sa att det var gott! Till och med väldigt gott. Så nu gör vi väl om hela gräsmattan till jordärtskocksland. Det växer ju ändå inget gräs där (och just inte så mycket annat heller) bara mossa. I ett litet hörn ska jag odla falafel.

4 kommentarer:

  1. Jordärtskockor är en delikatess faktiskt. :)

    SvaraRadera
  2. Vi blev bjudna på världens godaste jordärtskockssoppa i lördags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det vanligaste tror jag. Får bli nästa gång.

      Radera