tisdag 19 juni 2012

En fru i ansiktet

Jag fick en underlig fråga av Gubbe igår. "Krafsade du mig på ryggen när du kom och la dig?" Jag fick fundera ett tag, men eftersom jag tagit en sömntablett och först somnat i soffan och sen gick och la mig i sängen så blev svaret "Nej, det tror jag inte, hurså?" "Det krafsade på ryggen och sen var det något som sprang över ansiktet på mig" sa han. Jag funderade ett tag på om han verkligen trodde att det var jag som sprungit över hans ansikte, för det hade han väl ändå märkt, eller?
Han hade tänt lampan och jag hade tydligen frågad vad som var på gång, men det minns jag inte. Man lyckas sova tungt emellanåt när man tagit sin sömnmedicin. Ändå har jag ett mycket diffust minne av att något varit i görningen. Gubbe hade sedan satt sig upp och tittat sig omkring och sedan bestämt sig för att han nog drömt alltihop. Ett tag fick han för sig att det var en tarantel, men sen kom han ju på att dom inte finns här.
När han sedan vaknade i morse så satt det en skogsmus vid sängen! När Gubbe reste sig så sprang musen före nedför trappen. Tänka sig att den suttit och väntat där hela natten! (Undrar om han fått höra från katterna att det serveras mat här på morgnarna? Det har ju hänt förut att vi hittat möss som suttit och tuggat i kattmatsskålen.) Tyvärr försvann den innan Gubbe fått ut den så vi får väl se om vi får sällskap i sängkammaren av fler djur än katterna i natt.
Kanske var det den här på bilden. Den var inne och hälsade på häromdagen. Den bars ut men kom kanske tillbaka. Flyttar den in och håller sams med katterna ska den få namnet Mustafa.

Nu är köket på väg ut och ett nytt på väg in. Men än funderas det lite på eldragning och annat. Gubbe fixar själv på fritiden så det kommer nog att ta sin lilla tid. Under tiden har vi flyttat upp på övervåningen med en spisplatta och det kommer förmodligen att bli mycket kokt korv eller yoghurt med flingor till middag framöver. Men vi har inte så lång till pizzerian heller...

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

  1. Gubbe hade en mus i sängen!? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, ja, hade jag haft den överskriften så hade det nog blivit många läsare :)

      Radera
    2. En mus i ansiktet blir det ju då. ;)

      Radera
  2. Spännande nätter hos Baronessan!

    SvaraRadera