tisdag 5 juni 2012

Populärt mordvapen

Säger man kalasbyxor längre? När jag var liten så kallade man tjocka strumpbyxor för kalasbyxor. Kanske var dom annorlunda i konstruktionen, men ändå något man trär på från tårna till midjan. Då undrar man (jag) vad som då är pantalonger, vad som är tights, och vad som är leggings.
Pantalonger är tydligen ett mansplagg från 1700-talet. Annars betyder det visst byxa på franska. Okej, då vet man att det är något som sitter i midjan och går till foten, typ. Googlar man fram bilder så visas mjuka barnbyxor.
Tights är enligt Wikipedia elastiska benkläder som ibland har en fot. Ibland kallas dom leggings. Har dom fot så är dom tjockare strumpbyxor.
Leggings är benkläder utan fot i elastiskt material. Leggings är en typ av tights. Det är också ett alternativ till strumpbyxor.
då är alltså tights och leggings samma? Eller har det med tjockleken att göra? Jag blir inte klok på det här och därför brukar jag köpa fel.
Naturligtvis måste jag ju kolla upp strumpbyxor också då och hittade en del roligt på Wikipedia. Varje gång jag kommer in på denna "uppslagsbok" så blir jag fundersam vem/vilka som fyller på informationen. Och någon måste väl ändå hålla koll, eller? Hur som helst. Där kan man läsa följande:
"Strumpbyxor används främst förr av rånare som satte ett av strumpbyxans ben över sitt huvud som mask. Strumpbyxan förändrar ansiktet totalt och gör rånaren omöjlig att känna igen samtidigt som rånaren kan se, andas och prata normal igenom den. Strumpbyxor är också ett populärt mordvapen i detektivromaner, då de används för att strypa offret".
Är det inte underbart roligt så säg. Man går omkring och är fin i ett... mordvapen!
Apropå (hm... få se nu. Vilken sort var det nu... jo...) leggings. Jag hade köpt ett par till modern, som jag tog fram häromdagen när hon just var nyduschad och fin.
säger modern till mig: "kolla vad som är bak och fram". "Det finns inget bak eller fram" säger jag. "Jo, men det måste väl finnas en rumpdel" säger modern. "Nej, säger jag, det är ingen skillnad på bak och fram. Dom har inte ens en häl". Då tittar modern på mig och ler lite snett, medan hon "korvar upp" leggingsarna (för så måste dom väl heta i flertal) och säger "Det går bra, det är ingen skillnad på mig heller". Jag tycker att hon är bra rolig, jag!
Förresten totade jag ihop en "gräshög" till svärsonen. Syns till höger. Inte lika faschonabel som den i förra inlägget, men jag blev ganska nöjd.Och ni skulle ha varit med på kalaset. Gudars skymning vilka smarriga bakverk dom bjöd på!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Fick han blommiga kalsonger också?
    Fin bukett! :)

    Din morsa kanske borde starta egen blogg? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det fick han inte. Inte av mig i.a.f. :)
      Jo, det skulle nog roa med en morsablogg, men först är hon rädd för alla elektriska djävulsapparater och sen lär hon inte se tangenterna. Sen skulle hon säga "nä, jag kan inte skriva, jag kan ingenting". Det är min mamma det!

      Radera
  2. Tokig mamma. Klart hon kan :) haha , rolig du är . Gör jag dig nervös av alla mina påhitt? Tur jag inte skrivit om min dag idag då. Men fick ju hjälp m gräset för en gångs skull. Härligt att vara omgiven av snälla karlar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju så effektiv så man blir ju svettig bara av att läsa :) Jo, jag såg att du fått hjälp. Tur att även du behöver hjälp ibland. Känns bra :)

      Radera