tisdag 6 november 2012

Indrivning på minneslunden

Jag fick en (stor) bunt brev som hamnat i moderns brevlåda. Eftersändningen funkade inte (som vanligt). Bland breven fanns en påminnelse samt ett inkassokrav från kommunens hemtjänst. Ursprungsfakturan förföll till betalning efter 10 dagar! Efter 14 dagar hade då en påminnelse kommit och efter ytterligare 14 dagar en inkassofaktura med påslag på över hundra spänn.

Jag funderade ett tag på att skita helt i att betala. Det skulle ju inte bli lätt med indrivning. Jag hade hänvisat till minneslunden och önskat lycka till.
Nu skickade jag istället ett syrligt brev till kommunen och påpekade att någon inkassokostnad inte skulle bli betald då detta gällde ett dödsbo (som dom alltså inte verkade ha koll på). Den får dom allt lägga själva och ta pengar från oförutsedda utgifter. Eller från festkassan. Den är stor emellanåt har jag hört. På vissa plan.
Alltså, tio dagar till förfallodag!!? Är det ett skämt eller? Hemtjänst! Gamla människor som inte ens använder sig av internet, utan stoppar räkningarna i kuvert den 25:e varje månad. (Här skakar jag på huvudet så glasögonen flyger i golvet).
Tror dom att gamla människor försöker sno åt sig kommunens pengar genom att inte betala sina räkningar? Tror dom kanske att dom har roligare saker för sig med pengarna, som att leva loppan på krogen? Och springer och handlar godsaker på apoteket i ett, i ett.
Jag känner att jag blir mer och mer arg över saker ju äldre jag blir. Hade detta varit i min ungdom så hade jag fått hjärtsnurp och gråtit en skvätt av rädsla över min egen dumhet. (Dumheten skulle då ha varit att inte tänka på att leta efter brev i en brevlåda där inte breven ska ligga, men i alla fall). Jag tar igen det nu. Men jag tänker jobba på att bli ännu mer arg och framför allt fräsa ifrån. Allt som oftast blir jag ledsen istället för att bli arg. Så där vid första påhoppet. Sen kan det tända till senare, men då är ofta föremålet för ilskan försvunnen. Som sagt. Jag jobbar på det.
Men för det mesta är jag positiv (hrmmm...) glad (trallalla...) och skrattar bort det mesta som händer. Jag är snäll också. Jag har till exempel lagat mat till min Gubbe. Idag igen. Han har dessutom fått saft, c-vitamin, esberitox, kaffe, te, smörgås, glass och kaka framför TV:n. Han är nämligen sjuk! Ja, inte allvarligt alltså, utan förkyld. Eller.... ja, allvarligt och allvarligt. Det beror ju på hur man ser det.
Han är i alla fall sjuk när han är här hemma. Men oumbärlig som han är, så släpar han sig ut genom dörren till jobbet emellanåt för han bara måååååste. Sen kommer han hem igen och är emlig.
Emlig är ett kul ord. Måste googla....  Emlig = i mycket dåligt skick. Ja, det blir bra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Snart ska väl allt vara betalt i förskott utifall den gamle "brukaren" (vilket dj-la ord) utan förvarning inte längre kan hämta posten och än mindre betala.. :(

    Hälsa gubben! Jag lider med honom (nää egenligen inte!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det. Eller dör. Då är det också svårt att betala. Det måste dom göra något åt. Jag hälsar ändå :)

      Radera
  2. Men de vet du väl, det är ju därför som INKASSO är so stor.

    Går "nästan" inte att få nån rättsida på. mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är där man ska söka jobb? ;)

      Radera
  3. Jisses, ibland undrar man var olika myndigheter gjort av sin koll... Hmm, kanske tappat den i den stooora kaffe-kassan... Sanslöst!!!
    Ha iaf en härlig torsdag och sköt om dej o de dina
    ♥☺♥ STORA KRAMEN ♥☺♥

    SvaraRadera