måndag 11 februari 2013

Jag fick ett mail...

...från Jobbet.se ang. Nyheter på arbetsmarknaden. Jippikayeyyy! Skynda, skynda att klicka på länkarna. Den ena "arbetsmarknaden i januari 2013" lockade mig oerhört. (Här vill jag bara påminna er läsare om min ironiska sida om ni inte minns den!) Vad stod det där då, undrar ni ivrigt. Jo, som överskrift står det "små förändringar på arbetsmarknaden" och under det:
"Arbetslösheten har inte förändrats nämnvärt de senaste månaderna, men jämfört med januari 2012 är 17 000 fler arbetslösa."
Här blir man ju oerhört inspirerad att fortsätta läsa... eller? Jag fortsätter. Enträgen som jag är. Det står först något som jag tolkar på detta sätt: Vi har snart nått botten på arbetslösheten, men kanske inte ändå. Slut på tolkning.
Sen står det att "arbetslösheten ligger stilla". Som om man inte har märkt det! Under januari serverades 75 000 nya jobb till 423 000 arbetslösa. Dessa jobb är mest inom vård och omsorg och avser till större delen TILLFÄLLIGA ANSTÄLLNINGAR och SOMMARVIKARIAT. Att det ens räknas in i statistiken!
Till allt detta fick man också en fin stapel som pekade uppåt på alla plan d.v.s. både fådda arbeten, arbetslösa och varslade. Det enda glädjande i detta är väl att dom som sköter statistiken har fullt upp.

På den andra länken (för det var ju två, det har ni väl inte glömt?) stod det "Här finns jobben 2013". DET om något är väl en lockande rubrik! Skynda, skynda igen...  och där står: "Färre yrken med stor brist på arbetskraft". Jaha, tack för den då.
Nedanför finns en lista för "störst brist på arbetskraft" . Bland dessa tänkte jag nu slå mig in på följande arbeten: Gruvarbetare, Soldat, Operationssköterska eller Fartygsmaskinbefäl. Jag är mest intresserad av soldat. Ni ser mig framför er, va? En femtiosexårig kvinna i full krigsmundering som försvarar landet åt er. Ifall den lede fi kommer alltså.
De jobb som jag förväntas söka - Administratörer och sekreterare - står på den andra listan! Livet är som en dans på rosor!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

  1. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska säga...
    så håller nog tyst.
    Kram i natten.
    Synnöve.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns inte mycket att tillägga :) Kram!

      Radera
  2. Fartygsmaskinbefäl; Blir då en snabb-introduktionskurs! Ack ack så stilig uniform och guld på axeln. Fina traktamenten med.

    Skepp ohio säger margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, du tycker jag ska slå in på den marina banan? Okej, men jag kommer att sjukskriva mig varje gång det stormar ;)

      Radera
  3. Jag är så glad jag slipper den arbetslösas karusell nu mera.
    När du har rullat i ett tag, så ramlar du väl mellan stolarna som jag gjorde.. hm vilken åtgärd ska vi ta nu..
    Ge inte upp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en sån där besvärlig person också som begriper mig på datorer bättre än dom på arbetsförmedlingen och då blir det svårt att skicka mig på någon onödig kurs.

      Radera
  4. Men fan vad trist! Jag vet ju, sitter halvvägs i den soppan. Men maskinbefäl, då kunde du jobba på en båt som går hitåt ;-) KRAM!

    SvaraRadera