torsdag 7 mars 2013

AF - del fyrahundrasjuttiotvå... typ.

Har ni ledsnat? Då ska ni se mig då!

Ni som läste gårdagens inlägg vet att jag träffade en människa på AF igår. En trevlig och tillmötesgående sådan. Dom växer inte på träd. Hon såg till att min avanmälning togs bort. Idag fick jag svar från min handläggare på mailet som kom bort. Mitt nästa steg blir att byta handläggare. Om man kan det.

Mina frågor i brevet:
1. Jag har fått en "kallelse" från dig. Där står det att jag ska verifiera mina meriter. VAD exakt är det för meriter. Det enda jag kan hitta är "övriga meriter" och det har jag inga.
Svar: Vad gäller dina meriter är de flesta verifierade redan. 
Kommentar: Är detta ett uttömmande svar och klart som korvspad? Knappast.
 
2. Sen undrar jag varför allt kommer via brev? Varför inte skicka ett mail istället så jag kan ta mig in direkt via länk?
Svar: När en avanmälan sker skickas ett brev per post. Det är vårt system som skickar detta automatiskt. Man kan inte få brevet mailledes för att undvika tekniska problem. 
Kommentar: Jag menade inte avanmälan. Jag menade meddelanden med länkar till internet.

3. Nu ska jag alltså komma till er senast 130321 för att komplettera dessa uppgifter. Annars kan jag bli av med min ersättning. Varför alla dessa hot om avstängning i vareviga brev? Detta påpekas dessutom dubbelt upp i senaste brevet.
Svar: Det är ditt ansvar att kontakta oss genom de servicevägar som finns. Jag rekommenderar att du ringer Kundtjänst framöver för att undvika tekniska missöden via mail.
Kommentar: A. Varför finns det kontaktpersoner när dom hela tiden vill att man kontaktar kundtjänst? B. Tekniska missöden händer ungefär lika ofta som att posten inte kommer fram. C. Varför får jag inte svar på frågan?

Svarsbrevet inleddes dessutom med:
För att bli påanmäld igen måste du besöka Arbetsförmedlingen annars riskerar du att gå miste om fler ersättningsdagar.
Kommentar: Jag var ju där igår och blev påanmäld??? 

Nu har jag mailat kontaktpersonen igen och förklarat en gång till vad jag menar och ställt nya frågor. Hur ska det sluta? Men jag behöver ju inte känna mig ensam. Jag hittade den här sidan på internet. Därifrån har jag tagit dessa "klipp". Först är det signaturen "värd mer":
"Sen det här med dom ständiga hoten i all korrenspondens. Jag har inte gjort något fel, jag är arbetslös? Att jag ständigt ska behöva utstå en massa hot hjälper inte mig att få ett jobb, det får mig att känna mig mer värdelös och som någon det är fel på eftersom att jag inte är värd en proffesionell ton utan endast hot."
 Anonym skriver: 
"Handläggaren inledde mötet med att ifrågasätta om jag hade sökt några jobb och att jag måste söka jobb för att jag uppbär A-kassa och om jag inte hade sökt jobb så skulle jag avanmälas. Jag talar om att jag naturligtvis sökt de lämpliga jobb som finns och hon fortsätter då med att tala om att jag måste söka alla jobb som finns i hela Sverige och att jag även måste söka jobb i hela Europa eftersom vi är ett enda stort land."
Jess skriver:
"Självförtroendet är i botten efter varje besök där. De borde heta Akassa-kontrollanter istället för Arbetsförmedlare!"

Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett brev nu där det står att om jag fortsätter att skriva om AF så kommer jag att bli avstängd och förlora min a-kassa. Men då är ju allt som vanligt ändå...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

18 kommentarer:

  1. Magsår. Hjärtsvikt. Sömnsvårigheter. Stor psykisk ohälsa. Depression.
    .....
    Nu vet jag! De vill få över folk till Försäkringskassan istället!

    SvaraRadera
  2. Låter som ett automatsvar....kanske din kontaktperson inte finns på riktigt iaf!? o_O

    SvaraRadera
  3. Försök att byta denna osynliga kontaktperson..
    men tro inte hoten på breven försvinner.. som sagt, man blir automatiskt hotad bara man är i den karusellen.. nästa är att du blir sjuk (eller galen) o hamnar även i försäkringskassans karusell..
    Kan bli värre alltså.. eller så får jobba gratis på nåt ställe för att träna.. Har provat det mesta . Lycka till ..håller tummarna att du orkar !!

    SvaraRadera
  4. Utan att gå närmare in på det, så vet jag, fattar, förstår precis hur du upplever din situation! Har själv varit arbetslös/arbetssökande en period, men hade säsongsarbete under tiden. Detta arbete räknades inte riktigt då det gällde att få "nya dagar" hos A-kassan, eftersom jag "bara" jobbade ca 11-12 tim/dygn, men inte under en tillräckligt lång tid. Utslaget på arbetstimmar hade jag varit mer än väl berättigad till nya A-kassedagar. Men, men...
    NU har jag en helt annan situation, då jag fr.o.m. nyåret såg till att jag blev pensionär, ett år innan den egentliga pensionsåldern. Jodå, det är ganska tufft ekonomiskt, men inte alls så tufft som tidigare. Nu har jag dessutom rätt att vara ledig, kan resa bort, göra vad jag vill utan att känna pressen. En underbar känsla!
    Trodde aldrig jag skulle känna så här efter ett väldigt långt arbetsliv, där jag jobbat "häcken av mig" och trivts med de få arbeten jag haft.
    Som en parentes måste jag bara säga/skriva att de få personer på AF som jag träffat, de har varit mycket bra, trevliga, förstående...
    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Ja, som sagt, man behöver inte känna sig ensam. Skönt att du känner dit nöjd med ditt "nya" liv och kan göra det du vill. Bra att du är nöjd med de människor du mött på AF även om jag inte begriper varför man inte tyckte att de timmar du jobbade inte räckte. Ha det gott! :)

      Radera
    2. Nja, det var ju inte AF som avgjorde antal arb.timmar. Det var ju A-kassan! AF tyckte, liksom jag, att timmarna borde slås ut på antal månader, men så funkar det ju inte riktigt.
      Skönt att slippa allt detta i alla fall...

      Radera
  5. Det är sånt här jag behöver läsa, när jag ojar mig över att jobbet kan vara lite tråkigt eller att jag måste gå upp på morgonen.

    Sen kan man ju som arbetstagare slita sitt hår, över alla idiotiska förändringar som för det mesta inte leder till någonting alls...
    Men, men alla konsulter som säljer in klämmiga ideér och koncept ska ju också leva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom som har jobb ska nog vara glada idag. Men man måste ändå få oja sig ibland. Dom som har jobb får ju ofta jobba för två. Minst.

      Radera
  6. Byråkrati byråkrati. herrejesses!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man säga. Med smör på!

      Radera
  7. En bra grej är att i all kommunikation lägga en kopia till någon chef (du får leta reda på nån överkucku på AF). På det sätter ser mottagaren att bossen ser hur hon konverserar. Värt ett försök i alla fall"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Du är så klok du. Det är nog därför du är min KOMPIS! :D

      Radera
  8. Jösses, att allt ska vara så besvärligt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Försöker dom trötta du dig/er? Så att ni ger upp och de inte har arbetssökande och därmed mindre jobb? Stolpskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns faktiskt så. Det kanske är det som är deras egentliga uppgift.

      Radera