tisdag 19 mars 2013

Det är väder minsann

Så här ser det ut utanför mitt fönster idag. Stora feta flingor vräker ner. Alla undrar var våren är...

Därför ska jag påminna er om att så här såg det ut förra året den 5:e mars. Det var svinkallt!
... men den 28:e samma månad kunde jag ta detta kort!
Den 14:e mars 2011 var det så här vitt på backen när grannhundarna poserade.
Och den 14 april kunde jag ta dessa blåsippskort.
Mars 2010 var det så här snöigt...
...och den 3:e april kunde Frazze gotta sig i solen. Men som ni ser, snön ligger kvar!
Den 24:e mars 2009 var det isvindar över Sigtunafjärden...
...och först den 11:e april kunde jag fota blåsippor.

Jag tror att vi lurar oss själva att tro att det ska bli vår i mars. Möjligen kan det bli dagsmeja om solen bara behagar visa sig. Det är nog den största skillnaden under dessa fem år, att solen varit så osällskaplig denna vinter. För att inte tala om förra sommaren och hösten.
Jag kan bara konstatera att mina favoritmånader; våren och hösten, har krympt. Våren kan man eventuellt hitta i april. Sen slår sommarvärmen till. Om det nu blir någon sommar och inte något sorts icke-väder som förra året. Hösten pågår från mitten av september till mitten av oktober, sen kommer vintern.
Sedan någon dårfink myntade uttrycket: "om det inte blir några vintrar mer pga den globala uppvärmningen, då är jag för det". Se nu hur det blev istället! Det är tydligt att man får lära sig att njuta av Sibirien-känslan i fortsättningen.

4 kommentarer:

  1. Hm, blir märkligt upplivad när jag ser de här bilderna, du menar alltså att det kommer att bli en vår i år med? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om det. Men den kan bli kort, svinkall och blåsig. Man får vara beredd på det värsta och försöka njuta ändå :)

      Radera
  2. Du, förra året den här helgen tog jag årets första dopp i öppet vatten! Det SKA vara vår i slutet på mars.... :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galning! Är du sån där vinterbadare du ;) Jag badar helst i kar.

      Radera