onsdag 27 mars 2013

Dystert konstaterar man att det är dags att sluta äta

Nu försöker dom få oss att bli vegetarianer allihop tror jag. Alla dessa larm om kött som inte är kött. "Biff med bönsås innehöll kycklingmaterial och blod". En hamburgare som inte innehöll något nötkött utan "hjärta och blod" och så Lammcurryn som innehöll kött som inte ens laboratoriet lyckades klara ut från vilket djur. Och så griskött i kebaben.
Det som först slår mig i allt detta är att det är fan vad påhittiga folk är. Om man nu kan använda blod och hjärta och få det till att se ut och smaka som en hamburgare så är det fanimej genialt. Sen vill jag naturligtvis inte ha det. Jag vill dessutom veta vad jag äter. Men det är ändå genialt.
Det tråkiga i det hela är ju att man luras. Vi kunde väl få välja om vi vill ha låtsas-hamburgare till en billigare penning och därmed använda allt som är ätmöjligt. Det gjorde man ju förr. Det var väl inte något som slängdes bort på en gris vid slakt. Om inte annat så hamnade det i pölsan.

Hagby Gård, Enköping
Vi har pratat mycket om höns här hemma. Jag har ju äntligen fått tag i Ekokyckling från Enköping och från Bosarp. En kyckling på över 2 kg inköptes från Bosarp och jag var helt lyrisk över smak och köttmängd. Men så funderade vi på var värphönsen tar vägen? När jag var barn fanns det höns att köpa, men inte nu. Svaret fanns att läsa på SVT.se: Varannan höna går till matproduktion (kanske till biffen ovan då!) 30 % används till minkfoder och köttet från var 5:e värphöna bränns upp för att det inte går att konkurrera om priset.
Men HALLÅ! Kan man skänka något istället för att bara slänga bort/bränna upp?  Mängder av människor går hungriga och äter gladeligen hästlasagne! (Sen undrar jag hur det fortfarande kan finnas minkfarmer, men det får bli i ett annat inlägg.)

Frågan är vilket som är värst. Alla dessa restdelar av djur som används på "fel" sätt, eller de enorma mängder av konsistensgivare, smakämnen och kemikalier som blandas i maten. Kommer vi framöver att våga äta ute på krogen/korvmojen? Är köttpirogen kanske fylld av grävling och chicken nuggets kanske innehåller råka (såg att antalet minskat i Uppsala).
Och inte skulle det bli lättare att vara vegetarian heller med det dåliga utbudet av eko och rättvisemärkt. Kan man leva på kranvatten??? Inte nu i alla fall för jag är förkyld som en... som en... som en hel karl! Och vatten smakar pyton. Men en kopp te kan jag nog dricka....  kanske plockat av en minderårig, underbetald, besprutningsförgiftad arbetare.... Suck! Undrar om det inte är kycklingrester i tepåsarna också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

12 kommentarer:

  1. Nu blev jag pløtsligt inte alls sugen på mat längre. Kan man äta grönsaker tror du, eller... näe de är nog genmanipulerade.... Får bli vitaminpiller då... då vet man i alla fall att man äter kemikalier.... Kan det funka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man deprimerad! Grönsaker som är ekologiska borde ju funka. Tror man. Vitaminpiller kan vara en idé men mätt lär man inte bli!

      Radera
  2. oho ,,,jag blir rädd! tror jag lägger min egen trädgård snart en egen hare-snara. både miljö-vänligt och ekomat! maargareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hare-snara är ingen dum idé. Bara man klarar av själva slakten. Och tycker att hare är gott!

      Radera
    2. Konserverad hare (fanns ju inga frysar) fick jag äta t o fr som barn. Gött!

      Vet du inte om att hare, kyckling och kanin är Diabetes-mat som serveras på sjukhusen!
      margareta

      Radera
    3. Nej det visste jag inte. Är så sällan där :) Konserverad hare låter inte gott...

      Radera
  3. Man kanske skulle gå över till att äta frukt och grönt istället. Men risken är väl då att när man tror att man äter en banan så är det i stället en genmanipulerad gurka! / Grevinnan Blåst

    SvaraRadera
  4. Det går inte att äta någonting längre, jag är ju någon slags vegetarian och eko-grönsaker, ja, det går att finna, frysta också, coop har vansinnigt trevliga wokgrönsaker med vågiga morotsskivor men sedan äter jag ju en hel del sojaprodukter, vilket inte är speciellt nyttigt om man får tro blaskorna. Ägg finns ju eko, som tur är, fisk någotsånär schysst fångat. Det enda man kan göra är väl att försöka göra så gott man kan och orkar. Schysst varudeklaration borde definitivt finnas så folk vet vad de stoppar i sig. Absolut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får minsann jaga. Soja är ju bra om man är i övergångsåldern. Istället för östrogen. Men man ska vara van vid allt för att kroppen inte ska få en chock och dö av förändringen.
      Det är väl den där varudeklarationen som brister i många fall.
      Nä, det får nog bli hallonbåtar... ;)

      Radera
  5. För det första tror jag att om jag fick ha dig för mig själv i en vecka skulle jag/vi prata och skratta konstant! Du är en makalös människa :-) Och du har rätt, som vanligt. Men jag äter bara sådant som jag halvåret innan klappat eller sprungit undan. Lite petig där. OBS! Detta gäller inte skamlöst billiga "dammsugare".....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle säkert skratta hejdlöst :)
      Vad är det för något som du sprungit undan och sen ätit? Är du inne och ränner i tjurhagen?
      Skamlöst billiga dammsugare är säkert nyttigare än hamburgare.

      Radera