tisdag 16 april 2013

Hur man bakar...

Först klär man sig helt i svart. Det är för att mjölet ska synas så bra som möjligt. Sen skiter man i att ta på sig förkläde. Det är överkurs.
Efter det bestämmer man sig för vad man ska baka. Man bläddrar fram en sida i någon bakbok och börjar med ett paket jäst som man slänger ner i bunken. (Så underligt att det fanns jäst hemma!) Sen läser man i boken igen. Där står det: skålla mjölet kvällen före. Läsa recept i förväg är också överkurs.
Jaha, skit också. Då bläddrar man till ett annat recept - utan skållning. Okej, värm vatten och häll över jästen. Häll i salt och en snutt sirap och sen 2 dl grovt rågmjöl.
Går till skafferiet och kollar. Inget rågmjöl. Letar fram något annat mjöl som kan funka och häller i det. Sen ska det i ännu en mjölsort som man inte heller har, utan byter ut. Efter det ska man ha i nötter.
Det finns alltid nötter hemma. Men inte nu. Okej, jag tar solrosfrön istället. Jäs. Knåda ihop till bröd. Jäs. Baka. Men... det blev ju inte alls som på bilden!?? Nähä... vad konstigt!

Det där hel-vetes-brödet från igår skar jag (hade önskat mig en bandsåg!) i bitar för att göra skorpor av. Gick inte. Med möda skar jag även den andra limpan i bitar och tänkte smula sönder i matberedaren. Den for omkring på bänken som en rabiessmittad grävling och det var knappt jag kunde hålla emot. När jag stängde av syntes knappt ett märke på brödbitarna.
Jag tycks ha uppfunnit en ny tätningsmassa eller nåt. Ska bara kolla om den släpper igenom vatten annars kanske jag ska ta patent. Men jag kan ge mig fan på att om jag skulle försöka göra likadant igen så skulle det inte gå.
Nu har jag satt ut några bitar till fåglarna i trädet.  Dom kan ju åtminstone picka ur solros- och linfröerna som sitter i. Nyss kollade jag i fönstret och det satt en blåmes där och pickade. Sen satte den sig en bit därifrån och glodde en bra stund innan den flög iväg. Kanske kommer han att kontakta FågelOmbudsMannen. Vem vet, nästa vecka kanske det står i tidningen om någon mystisk fågeldöd. Eller så funderade kanske blåmesen på om den skulle funka att göra bon av. Möjligen kan man spika ihop en fågelholk av brödbitarna.
Nu sitter jag och väntar på nya surdegsbröd. Skam den som ger sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

9 kommentarer:

  1. Övning gör mästaren! Fråga din Byggmästare!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Du, jag tror vi bakar efter samma recept! Mitt bakande är av den typen att man kan slå ihjäl en häst med det...

    SvaraRadera
  3. Vänta bara, en dag så blir det rätt med allt..Ge inte upp..

    SvaraRadera
  4. Hahaha, stackars pippi. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om man vågar titta ut imorgon ;)

      Radera
  5. Ha ha ha, jag såg precis allting framför mig här! ;-) Särskilt den där rabiessmittade grävlingen! Saliven stänkte när han fräsande for omkring som en galning.
    Men du ska vara rädd om blåmesarna! De har inte samma sorts träskalle som hackspetten... Det var säkert FOM som han kontaktade. ;-)

    SvaraRadera