torsdag 9 maj 2013

Fokusering

"Jag går och duschar" säger jag till Gubbe och stolpar iväg. (Kommentaren låter som en sång av Gessle men han är inte inblandad.) Vi har dusch i tvättstugan. Ingen bra idé! Jag måste bara slänga in tvätten i torktumlaren först. Sen måste jag bara slänga in ny tvätt i tvättmaskinen. Ojsan, där ligger en duk jag måste lägga i blöt också. Och så tvätten som hänger på tork. Dags att ta ner.
Ja, just ja, duscha var det. Men jag måste nog byta ut handdukarna. Sagt och gjort. Men vad har jag för handdukar liggande här. Viker om och sorterar igenom tre trådkorgar med handdukar.
Nej, men duscha var det ju. Går in i duschen och häller schampo i håret. Gnuggar ett tag och ser något på golvet i hörnet. Tar fram gummiskrapan och handduschen för att skrapa bort gamla tvålrester runt kanterna. Återgår till slut till håret och resten av kroppen.
Någon som känner igen sig? Säkert många. Typiskt kvinnligt? Jag menar med det inte att kvinnor är renligare/ordentligare än män, men kanske är det så att vi är dåliga på att fokusera på en sak i taget. Det gäller i alla fall mig. Jag önskar mig lite manliga gener ibland när det gäller fokusering.

Men jag var i alla fall fokuserad på min rabatt idag. Den med kryddväxter. Den såg rent ut sagt för jävlig ut. Ogräset har tagit över och de flesta växter har dött efter den regniga sommaren förra året och denna hemska vinter. Men det är hög tid för nya friska tag. Men jag ska ta det pö om pö (ser ni - nästan på franska!) Jag vill inte ha för bråttom för jag vill se vad som kanske kan ta sig i rabatten och jag vill inte plantera en massa fina, dyra plantor innan fröken frost varit på besök. För hon kommer nog.
Järnnätterna brukar komma i juni sa alltid min moder. Men det finns tydligen inget riktigt belägg för att dessa järnnätter kommer en viss tid eller ens kommer alls. Om det nu ändå är så som modern sagt, att frosten brukar komma i början på juni, så kanske man får flytta fram det till juli denna sena vår.
Jag har inte satt ut en endaste liten blomma än. Jag behåller dom inne på glasverandan än så länge. Men i natt blir det inte någon frost för ute faller ett stilla härligt vårregn. Det doftar vår! Det tråkiga med att vänta lite är bara att alla är så köpgalna så väntar man tar allt slut. Dra upp egna? Nä, nä, inte med dom här ogröna fingrarna jag har.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar