torsdag 13 juni 2013

Relevant information

Jag ringer till tele2 för det går inte att föra över något till hemsidan. (Läs igår.) Allt går med sirapsfart. En ung man som gått på charmkurs frågar vad han kan hjälpa till med. Fast först måste jag ju rabbla Gubbes personnummer eftersom han står på abonnemanget och sen frågar han två gånger vad Gubbe heter för säkerhets skull. Bäst att kolla noga. Det kan ju vara någon som sitter utanför vårt hus och surfar olovandes på vårt internet och ringer upp tele2 och undrar varför det går så segt!
Jag frågar om det är något trassel eftersom det är sirap i ledningarna. Då frågar han om jag har kollat hastigheten på bredbandkollen. Det har jag inte. Så då gör jag det. Han väntar en stund och frågar sedan hur det går. "Jodå" säger jag "snart händer det nog något. Men här hinner man rulla tummarna emellan varje åtgärd".
Så småningom får jag resultat. Hämta är väl typ ganska (knappt) okej med tanke på vår skogsplacering, men skicka är i botten. Då säger den unge mannen: "ja, vi har lite problem just nu med 4G-nätet. Men till kvällen ska det nog fungera, eller tidigt imorgon". Han önskar mig en bra dag och så lägger vi på. Då först börjar jag fundera: Varför sa han inte det på en gång? Tyckte han att jag har en så trevlig röst så han ville ha mig kvar i luren? Hade han hemlängtan efter sin mamma? Ja, frågorna hopar sig.

Jag frågade en gång supporten varför dom inte kunde ha ett telefonnummer som enbart gav upplysning om driftstörningar. Svaret blev: "ja, det är ju ingen dum idé" men inte har det hänt något på den fronten. Det händer ju att dom lägger upp driftstörningar på hemsidan, men det är ju inte till någon hjälp om jag inte ens kommer ut på nätet. Eller varför inte ha den upplysningen i telefonen direkt vid välkomnandet och vid knappvalet istället för detta babblande i luren om en massa andra saker, för gudars skymning så denna automatiska kvinna babblar.  Driftstörningar om något tycker jag däremot är relevant information. Och tänk så många som skulle slippa ta upp tiden för supportpersonalen i onödan.
Jag ska nog ta och skicka förslaget via brev. Men det går säkert inte att utföra detta, för den automatiska telefonbabblaren måste ju då uppdateras varje gång det blir en störning.
Kanske kunde dom ha Frank som uppläsare vid driftstörningar. Han kan ju lägga ner reklamen och berätta om driftstörningar istället. "Hi, I´m Frank, I have to tell you that your internet is just resting a bit..."
Men på det stora hela så är jag nöjd med Franks företag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Hej Baronessan,

    Vi på Tele2 är riktigt glada över att du är nöjd som kund hos oss. Det var tråkigt att du drabbats av en störning i nätet som påverkar din internetuppkoppling. Jag hoppas det fungerar igen, om du fortfarande upplever problem så ringer du supporten på telefonnummer 0772-25 25 25 så felsöker de med dig.

    Jag kommer att föra detta förslag vidare till ansvarig. Dina åsikter är viktiga för oss och vi kommer att se över ditt förslag för att förbättra vår support.

    Om du har frågor eller funderingar får du gärna maila mig på mailadressen nedan.

    Med vänliga hälsningar
    Lovisa Forslund, Tele2

    lovisa.forslund@tele2.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hopp Tele2 :) Jo, det fungerar alldeles utmärkt igen. Tackar som frågar. Och tack för en användbar mailadress. Den ska jag minsann spara :D

      Radera
  2. Haha...härligt inlägg som vanligt hos dig, jag gillar också Frank i stora drag, men jag är övertygad om att han bryter samtal ibland planerat för att man ska ringa igen och de på såvis ska tjäna på uppkopplingsavgiften.

    Ha en fin Fredag och en Trevlig helg!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Peter! Nä, så taskig skulle väl Frank aldrig vara. Jag tror att han är ett hyvens får :) Kram tillbaka till dig!

      Radera