torsdag 5 september 2013

Teknikstrul 1, 2 och 3

Teknikstrul 1:
Datorer. Dessa plastinklädda tekniksprakande tingestar som vi inte längre kan vara utan. Vi köpte en ny dator i juni. Packard Bell. Den är nu på reparation. Efter 7  supportsamtal. Vid det näst sista samtalet var jag så trött på supporten så jag var tvungen att lägga på luren för annars hade jag skrikit öronen av henne. Då hade jag gjort allt man kunde göra från att få nya uppdateringar till att ominstallera hela datorn. Då ville hon att jag skulle installera om en gång till. Jag frågade hur det skulle hjälpa när det inte hjälpte första gången och supporten svarade "för att dom säger det, jag vet inte". Vad gillar ni det svaret? Jag gillade det inte.
Problemet var nätverkskortet, för den tappade hela tiden kontakten med internet. Vad tror ni svaret blev när jag förklarade problemet första gången? Naturligtvis "har du provat att starta om routern"!!!
Jag önskar ibland att jag hade ett jobb på någon support. Så lätt det är att skylla på att felet ligger någon annanstans. Detta svar fick jag dessutom varje gång jag ringde, varpå jag svarade att jag hade tre datorer till som fungerade ypperligt och sen påpekade jag att dom kunde läsa dokumentationen innan vi fortsatte diskussionen. Man blir trött. Jag är ändå inte helt tappad bakom en vagn när det gäller datorer och jag undrar hur fan folk som inte kan något klarar av dessa supportsamtal. Går dom bara och köper en ny dator?
Nu har datorn i alla fall varit på reparation (till slut efter att jag ilsket morrat att jag inte ville ha något annat än en adress att skicka iväg aset till) i tyskland! Jojomen! Här finns tydligen inte tillräckligt kompetenta reparatörer! Och nu är den äntligen på väg tillbaka. Jag bara väntar på nästa strul, skeptisk som jag är.

Teknikstrul 2:
Teknik är roligt. Teknik är fantastiskt. Teknik är skitirriterande när det inte fungerar! Vi har hamnat i en härva av tekniktrassel. Vi böt ut vår fasta telefon till mobil hemtelefoni. För att det skulle vara så mycket bättre sa dom på tele2. Det blev så mycket sämre. Nu - 7 (sju måste vara en speciell siffra!) samtal senare till supporten - är jag på väg att få två nya telefoner. Jag har redan bytt ut basstationen. Det hjälpte inte. Inte heller att ändra läget på routern. Det knastrar, sprakar och samtalen bryts. "Menar du att det skulle vara fel på båda telefonerna" frågar jag skeptiskt flicksnärtan i andra änden. "Ja, supporten säger det och det kan ju vara så". Jo, fan tro´t. Det är bara förhalning hela tiden och jag undrar till vilken nytta. Förra gången jag ringde så sa killen att jag skulle byta nät (vilket vi redan provat tre gånger). Om inte detta fungerade så skulle vi återgå till vår fasta telefonlinje.
Men så när man ringer nästa gång så får man ju prata med en ny "specialist". Och dom har alla nya idéer. Eller samma idéer fast framställda på ett nytt sätt. Den här snärtan sa att om det inte fungerar med de nya telefonerna så skulle dom skicka ut en tekniker! Det kan vi ju gissa att det dröjer. För nästa gång kommer nästa snille och har nya idéer. Vi kanske ska försöka montera en egen 4G-mast på taket. Eller inne i huset allra helst.

Teknikstrul 3:
Mobilen går inte att ringa i när jag är hemma. Vi bor inte i ett hus. Det är en bunker. Inga signaler tar sig igenom. Obama hade varit säker här. Jag har Halebop. Eller rättare sagt - jag hade. Nu har jag sagt upp abonnemanget efter att vi har mailat fram och tillbaka. Det första svaret på att det inte fungerade var att det var fel på min mobil. Nu är vi där igen - skyll på något annat. Det är inget fel på telefonen! Det var samma sak här: byt nät, hit och dit. Inget hjälpte. Jag fick förslaget att installera en antenn vid huset. Dom kostar (vad jag kunde se) sisådär tiotusen och över. Det vill man ju jättegärna lägga ut för att få en lågbudgetoperatör att fungera. Jag skrev även att jag tänkte byta till telia för det fungerar här. Men det borde ju vara samma lika eftersom telia äger halebop och då svarade dom. "Ja, det borde det". Suck!
Så då ringde jag halebop och sa upp abonnemanget och sen ringde jag telia och bokade ett abonnemang där istället. "Ja, det går så bra så" sa den käcka kvinnan i luren. "Vi lägger över det på samma nummer. Inga problem". Det gick en dag sen kom ett brev att min beställning annulerats eftersom det inte gick att föra över numret. Vilket jag nogsamt frågat om när jag ringde!! Så då ringer jag igen till telia och får prata med en ny käck kvinna. "Nej, det går inte" svarar hon "du måste göra en slutfaktura först på halebop". "Varför sa ni inte det igår?" frågade jag då, för dagen innan hade ju allt varit så lätt att föra över. Det är ju telia som äger halebop så vad är problemet. På detta får jag svaret: "Det går inte att göra så". Så... då ringer jag halebop igen och säger till om en slutfaktura och sen ringer jag till telia igen och får då göra min beställning på nytt. Men nu har jag ju inte kollat i brevlådan idag. Mina franska nerver orkar inte mer.

Det allra roligaste med det hela är ju att man måste ha en fungerande telefon för att meddela att det är fel på telefonen! Jag måste erkänna att ett och annat svärord kommit över mina läppar. Jag är nu svart upp till öronen. Kan det vara postverket som sätter käppar i hjulet för att man ska skicka brev istället?
I rättvisans namn måste jag ändå säga att jag blivit väl bemött från övriga som inte är ovan nämnda. Särskilt ett par personer på tele2 och Packard Bell. Dom har gjort sitt bästa och varit trevliga. Dom har ju naturligtvis sina direktiv att gå efter.
Okej, nu har jag gnällt av mig så nu känns det bättre.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Hej Baronessan,

    Jättetråkigt att läsa att du haft teknikstrul sista tiden. Har du fortfarande problem med din hemtelefoni eller har några frågor är du varmt välkommen att maila mig så hjälper jag dig.

    Med vänliga hälsningar

    Cecilia Uhr, Tele2
    cecilia.uhr@tele2.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Cecilia! Jag avvaktar de nya telefonerna. Hjälper inte det så kan det hända att jag hör av mig :)

      Radera
  2. har en Packard sedan 2år och är jättenöjd. ja ja vi är i händerna på tekniken!bara att torka svetten i pannan!

    mw

    SvaraRadera
  3. Usch, jag blir helt genomsvettig bara av att läsa det här, hoppas att datorer och telefoner blir fixade snart.

    SvaraRadera