tisdag 15 oktober 2013

Överraskning - jo, jag tackar!

Jag fick en överraskning i helgen. Gubbe berättade sent på fredagskvällen (läs natten) att han köpt ett får. "Har du köpt ett får?" ekade jag fast jag hade hört det första gången. Ja, han hade köpt ett får och det skulle komma hem på lördagen. Sen bladdrade han på ett tag och till slut insåg jag att det inte alls skulle komma hem något ulligt får som skulle kliva runt i rabatterna, utan ett slaktat lamm! Det är en viss skillnad. Men detta gjorde mig inte särskilt mycket gladare, för om det ska styckas upp lamm här, så vill jag veta det ganska långt innan och inte med några timmars förvarning.
Lördagen kom och så gjorde lammet. Och därmed avgick jag från hemmet och lämnade styckmästaren ensam med liket. "Jag återkommer när du fått ner det i hanterliga bitar" meddelade jag och åkte iväg på annat. Så elak är jag! Men å andra sidan så hade jag inte gett honom någon liknande överraskning utan att ta hand om det själv. Däremot ville jag ju vara med för att dela och paketera för att veta vad som sen ligger i frysen. Det är ju ändå jag som lagar maten här.
Så när jag kom tillbaka hittade jag en Gubbe som stod med yxan i högsta hugg inne i garaget och lös som en sol. "Det är roligt" dristade han sig till att säga. (Man kanske får gömma yxor och knivar framöver!) Styckmästaren hade tittat på youtubeklipp och därigenom fått ett hum om hur styckandet skulle gå till. Jag måste säga att han lyckades riktigt bra. Lammfiléerna är redan uppätna och hur det blir med resten får väl tiden utvisa. Det är inte helt lätt att få till det bra med de fettsprängda delarna så det inte bara blir koft-smak. Jag har ju i och för sig ett förflutet som fårmatte (i ytte-pytte-skala) från mitt tidigare liv, så helt tappad bakom en vagn är jag inte.

Det var lördagsnöjet det, så på söndagen - när jag inte ville ha några fler överraskningar - tog vi en tur till Bergianska trädgården i Stockholm. En helt underbar höstdag med en lång promenad i omgivningarna gjorde mig glad i sinnet. Vill ni se bilder från rundan så kan ni klicka på bilden.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. De där klarade han ju galant! Och sedn alla goda stekar, kommer att dofta hos er hela hösten.

    Underbar utflyckt till Bergianska och visst har sensommaren , hösten varit kanon.


    SvaraRadera