torsdag 28 november 2013

Många eder går det åt

Plötsligt kom jag på att ta fram adventsstakar och stjärnor. Jag ska ju barnvakta i helgen så då lär det inte bli något fixat. Började med den stora pappersstjärnan jag brukar ha på glasverandan. Den har hängt där i flera jular så hur svårt kan det vara att få upp den. Jävligt svårt kan jag säga.
Det måste vara en djävulsk person som uppfunnit dessa pappersstjärnor. Varenda år går vi tre ronder. Jag vinner för det mesta, men det är mycket gråt och tandagnisslan innan dess.
Först skulle jag hitta en sladd. Varför ligger inte den på samma ställe? Och varför finns det flera att välja på? Och varför finns det aldrig någon som har rätt längd? Samma frågetecken varje år. Sen skulle det letas fram en glödlampa. Hittade en sista 15 w av gamla sorten och tog den. Testade och den lös.
Sen slet jag med dom förbannade snörena och det trasslade, ville inte fästa, stjärnjäveln fällde ihop sig fjorton gånger och som final gick ena snöret av. Tackar! Knöt ihop snörstumparna och fick till slut fast sladdjäveln. Hängde därmed upp stjärnan, satte i kontakten och.... det lös inte!
Ner med skiten igen. Just som jag höll i stjärnan på väg ner så börjar den lysa och sen exploderade lampfan! Glassplitter i hela pappstjärnan. Ja, det var ju bara att skaka ur, sopa upp och leta fram ny glödlampa. Nu en ny, miljövänlig långlysande variant som förhoppningsvis inte exploderar.
Efter detta gav gardiner, dukar, kuddar och flera andra ljusmakapärer mig fler matcher i den s.k. nu-ska-det-jävlar-i-mig-bli-jul-matchen, men det orkar jag inte återge. Men ge upp - se det gör jag fan i mig inte, om jag så ska gråta blod!

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

10 kommentarer:

  1. Det var när jag kom till "exploderade" som jag började gapskratta! Förlåt... :-)
    Men det var en väldigt gullig näsbjörn. Eller grisbjörn. Or whatever.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara en grisbjörn med tanke på öronen :) Det är iaf inga björnöron.

      Radera
  2. Som sagt man ska inte ge sig. Pyntet till advent ska upp, man ska hålla på traditionerna.
    Tack baronessan för ett gott skratt.
    Jag tycker dina björnar är jättegulliga och det spelar väl ingen roll att de inte liknar något nuvarande levande djur. Det är fritt att skapa.
    Ha en fin advent, med eller utan stjärna.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hänger den där och lyser så fint så och inga explosioner än :) Kram!

      Radera
  3. Du kämpar på. Själv har jag fr o m i år dått över till LED och batteri. Nu får det var nog med självplågeri mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte nog tanken att byta ut dom där besvärliga men dom finns ju och fungerar och då använder jag dom. Men nog är det lite självplågeri allt :)

      Radera
  4. Ler stort jag med.. du kan då skriva roligt...

    SvaraRadera
  5. Hahaha..jösses vilken tur att jag va nykissad!!! :D Ja julstjärnan den slår jag aldrig mer ihop..den åker undan hel! Har krånglat och fått köpa ny alldeles för många gånger.;)
    Här får julpysslet vänta ett tag till, vi får nämligen nya fönster. Vilket skulle då ha varit klart för två veckor sedan! Vilket i sin tur gör att jag får stresspynta! ;) Då är det fint med färdig uppvikta stjärnor.:)
    Ha en fin dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då. Hoppas att du får dina fönster klara till julafton då :D Ja, till nästa jul blir det inte den här stjärnan iaf. Troligt är att jag slänger den i januari och så glömmer jag det under året och kommer därpå att leta ihjäl mig till nästa första advent. Jag vet minsann hur jag är :D Ha det gott!

      Radera