måndag 13 januari 2014

Animaliska biprodukter = kvalitetsingredienser???

Kattmat... suck! Katterna springer runt benen så fort man står på sina egna. Går man mot deras matplats så går dom fullständigt i spinn. "Titta här" säger jag och pekar på tre fulla skålar med mat. "Det är bara att äta!"
Två katter blänger på skålarna, på mig och på skålarna igen. Sätter sig ner, ser deprimerade ut, går därifrån. Denna procedur upprepar sig sisådär trehundrafyrtioåtta gånger per dag. Dom är förmodligen som oss. När det blir tråkigt, vill man äta.
Häromdagen när jag var och handlade fick jag för mig att läsa på baksidan av en kattmatsburk. Det blev denna variant:
Ni ser vad det står va? 400 g gele oxkött för 8.90/förp. Okej, vänder på burken...:
Här är det lite suddigt och otydligt så jag ska berätta vad det står. Överst står det något om "kvalitetsingredienser" och "fullproppad med köttiga bitar". Sen står det om vad katten behöver och nyttiga tillsatser och bla. bla. bla

Därefter kommer vi till det finstilta: Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter (varav oxkött 4%) fisk och fiskprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, socker.

Det fortsätter med: Analytiska beståndsdelar: Vattenhalt 82,5%, protein 7,5%, fettinnehåll 4,5%, råaska 3.0%, växttråd 0,1%, linolsyra 0,6%. 

Är det inte så man vill hoppa upp och bara vråla SMASKENS!!! 

OBS! Nu vill jag ju inte på något sätt kasta skit på just Pussi, för jag tror att det är ungefär samma skräp vilket märke man än tar.

Om det nu är fisk i en kattmatsburk med kött (4%) så undrar man kanske vad det är i en kattmatsburk med fisk. Det kan jag nu tala om eftersom jag hade en portionspåse med sik från ICA. Den innehåller; kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskbiprodukter, (sik min. 4%)!
Så! Det spelar ingen roll vilken smak man väljer för det är samma skit i allt.

Nu är det ju så att jag köper nästan aldrig burkar, utan det blir portionspåsarna istället. Men sedan alla portionspåsar från olika märken ratats, så testade jag Coshida påsar från Lidl. Det gick hem! Googlade därför på Coshida och får upp en sida där Råd & rön gett toppbetyg just på denna mat.
Och köp för fan inte Whiskas som innehåller fem gånger mer salt än vad katten behöver! (Kanske därför som det blir Whiskas när Farmor själv får välja!)
Tyvärr är alla dessa tester gjorda för flera år sedan, men för all del... varför ska jag kolla råd & rön när katterna redan visat vad dom tycker? Kanske föredrar dom mat från Tyskland (Coshida) än från Liechtenstein (ICA). Vafaaan! Har vi inte kött- fågel- och fiskbiprodukter i det här landet? Jag läste bara häromdagen hur många ton värphöns som eldas upp varje år!

För mina katter är den här mjukmaten bara till extra. Dom får som huvudmål Royal Canins torrfoder. Den innehåller köttmjöl! Låter skitäckligt, men katterna gillar den. Den hade lite tveksamheter i något test, men det eftersom jag vill ha light kattmat så blir det den. Vill dom ha något riktigt smaskigt så går dom ut och tar en sork. Bon appetit!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar