torsdag 16 januari 2014

Lyxresa dit, boskapsvagn hem

Jag glömde ju att berätta om min Ålandstripp med godisar och vidhängande päron. Vi åkte i gryningen... *gäsp* (Herregud, man ska gå upp mitt i natten för att åka båt!) Det här var ju den resan vi skulle åkt i somras. De s.k. päronen hade planerat resan och ville att vi skulle hänga på, men så missade vi båtfan! Sen blev då resan inte bokad förrän strax innan jul, men då fick ju båtchauffören för sig att gå på grund så då blev det ändrat igen. Men nu kom vi iväg.
Detta var alltså en dagskryssning. Till Åland med Viking Grace. Nyaste, finaste båten med världens härligaste käk i buffén! Verkligen fin båt! Det var vi och ett par andra barnfamiljer samt en hoper pensionärer. Gott om svängyta alltså! Vilket godisarna passade på att utnyttja. Dom sprang som galningar över heltäckningsmatten och vi hann knappt med.
Sen fastnade dom vid spelautomaterna en lång stund. Förmodligen letade dom efter pengar dom försigkomna små liven.
Härlig resa med lite gung. Jo, det SKA gunga på sjön! Men de båda päronen tyckte att det var lite väl mycket gung och blev lite lätt illamående, förmodligen för att dom satt med näsan i mobilerna.

Vid Mariehamn tog paradisresan slut och vi fraktades över för hemresa till en "boskapsvagn" istället vid namn Amorella. Jo, den har visserligen varit med ett tag, men jag undrar om det inte är dags att skrota. Trångt och bökigt när man har med sig två barnvagnar. Tur att vi inte var fler barnfamiljer! Matserveringen stängde en och en halv timme innan vi kom i land, så det blev ingen mat utan torra (alltså legat framme hela dagen) dyra mackor istället. Till barnen fanns ingenting. Uruselt! Vilket jag påpekade till Viking via feedback. Men kunden har inte alltid rätt! Dom svarade bara på det som jag skrev var bra och det som var dåligt fick jag bara en förklaring på. Typ att jag hade fel. Så den resan gör vi inte om!

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Nog är det livat när barnbarnen är med, har gjort liknande kryssning med mina barnbarn ..
    Jätteskillnad på båtarna, verkligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man vet att man lever när småttingarna är med :)

      Radera
  2. När du skriver att båtchauffören fick för sig att gå på grund så fick jag en flashback till Tycho Brahe som gick (går?) mellan Helsingborg och Helsingör, man får väl säga att det tyder på ett visst mod (och dumdristighet...) att döpa en båt till just det namnet och båten som troligen kände sig manad att leva upp till namnet körde in i pirar och var i största allmänhet en olydig båt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vet. Det här kanske också var en olydig båt och därmed inte alls chaufförens fel. Vad vet jag :D

      Radera