torsdag 30 januari 2014

Vad sägs om en kvart om dagen?

Konstaterar trött att jag tydligen behöver nya glasögon igen. Det var ju inte så länge sen jag köpte mina nuvarande tycker jag. Och inte hjälper det att man får två på köpet för dom räcker inte längre för det!
Men nu är det ju så här också att jag tycker att jag blir fan så mycket snyggare för varje år som går, så jag ska nog inte ha för bråttom med dom där nya "brillorna". Det är bara det att när jag sitter vid datorn så blir det gamnacke.

Dröj lite......

Sådär ja! Nu drog jag skärmen lite närmare och vred upp den en aning, så nu ser jag bättre. Nu har jag sparat in c:a åttatusen spänn!! Eller i alla fall skjutit på framtiden.

Idag har jag en "Sockertopp" på besök. 2/4 av hennes familj ligger i streptokocksjukan och modern (som var tvungen att jobba) ville inte skicka Sockertoppen till förskolan. Även om hon tillhör den delen av familjen som är frisk. För det har farbror doktorn sagt att hon är, efter att ha "tittat i halsen". Tog dom inte prover för att kolla sånt förut? Men det kostar ju pengar förstås, så det kanske man hoppar över nu för tiden.

Jag vet ju när jag själv var rejält sjuk i flera omgångar under ett år. När jag då (högst motvilligt men nödvändigt) till slut gick till läkaren så ylade han från andra änden av rummet "det är virus, det är virus!" Inte stor idé att gå dit om man inte är dödssjuk i dubbelsidig lunginflammation. Vilket jag ju fick sen, men det är en annan historia.

Och nu har forskarna kommit fram till att antioxidanter i formen kosttillskott inte är att rekommendera längre utan förvärrar t.ex lungcancer. Nej, det är ju det jag säger. Kommer det något nytt påhitt om att dittan eller dattan är mer eller mindre livsnödvändigt (alltså detsamma som att någon kommer att tjäna grova pengar på det!) så kommer det förr eller senare nya rön som säger tvärtom eller att det är dödligt.

Kontentan: Lagom och bra mat och dryck och mycket skratt. Det tror jag på!
Och det här att röra på sig är ju så klart viktigt, men det behöver inte betyda att vi alla ska blåspränga oss på ett gym två gånger i veckan. Visserligen finns det någon forskning som visar att Olympier lever 2,8 år längre, men vem kan jämföra sig med en olympier?
Sen står det i samma inlägg att 150 minuter/vecka kan förlänga livslängden för icke-atleter med flera år. Fler än 2,8 då, eller!? Dessa forskare, dom roar mig ständigt! Nej, jag lever kvar i det förflutna och håller stenhårt fast vid Arne Tammers uppmaning: ge mig en kvart om dagen! Det blir ju bara 105 minuter/vecka det, men det får räcka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Ingemar Johansson blev inte 100 inte Sixten Jernberg heller. För att inte tala om Nacka Skoglund! Arne Tammer tror jag på! margareta

    SvaraRadera
  2. Ja ordet lagom måste ju ha uppfunnits av någon anledning!!!
    Tror att man skulle må allra bäst om man varken hade TV, tidningar, radio, dator eller likaledes upplysta vänner heller för den delen. Då skulle man gå igenom livet, lyckligt ovetande om allt man borde göra och absolut inte borde göra! Tänk så rofyllt! Man kunde ägna sig åt att njuta av blomdoft och fågelsång och korvgryta och lite choklad.

    SvaraRadera