tisdag 15 april 2014

Nattlig fyrkantsdans

Klockan 02.14, när man fortfarande inte lyckats somna, har bokstäverna fullständigt börja löpa amok i skallen. Dom slåss om utrymmet och bildar en massa ord som inte alltid passar ihop. Om skallen nu ska hålla på och ha någon slags fest varje natt när jag ska sova, så kan den väl göra det på ett civiliserat sätt, eller?
Emellanåt faller bokstäver och ord ihop och jag hör mig själv mumla: "hur fan kom jag att tänka på det nu då?" Saker som man trodde man glömt, dyker upp. Men jag har ju kommit på nu att det är ju inte alls jag som tänker. Det är bokstäverna som löper amok. Och jag vet vad det beror på - dom får spader när jag blundar!

då får man lägga sig framför TV:n och glo och då, för när ögonen är öppna, blir det tyst igen. På TV är det någon av alla fyrahundratrettiotvåochenhalv serie som går. Samt reklam. Glöm inte reklamen, den pågår natten igenom!
Undrar vad man får betala för en reklamsändning som går klockan 3 på natten? Det kan ju inte vara så ofantligt många vakna ändå. Men jag blundar under reklamen och låter bokstäverna ta över just då.
Serien för stunden var..... hm, få se nu..... Monk, tror jag den hette. Har aldrig sett förr. Men i detta avsnitt sätter folk igång och dansar square-dance. Någon amerikansk folkdans antar jag, som jag förstår har lite töntstämpel på sig. Men så tänkte jag - ja, nu tänkte jag själv alltså - att det nog är jätteroligt. Jag älskar att dansa och skulle nog tycka att det här också var roligt. Sen började jag tänka på att jag kanske även skulle dra på mig ett par tåspetsskor och dra iväg i en balett över golven också men det är nog överkurs. Undrar vad Gubbe skulle säga om han kom hem och såg mig svänga runt i piruetter, lagandes middag, iförd en liten vippklänning. Mest troligt är att han skulle säga: "vad blir det för mat?"
Men jag vet varför jag inte dansar den här typen av dans. Det är musiken. Jag skulle inte klara av att lyssna på dessa squaredancemelodier (eller vad man ska kalla dom för någon riktig melodi är det sällan) någon längre stund. Och så skulle jag inte stå ut med den där som står och vrålar ut hur man ska sätta fötterna.
Klicka på bilden till vänster så kan ni lära er hur man gör om ni nu är intresserade.

Men nu blir det inte dans på ett tag, för jag har fått ont i vänstra hälen. Får väl bli tåspetsvarianten i alla fall då.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag börjar faktiskt bli lite orolig vad gäller dina sömnlösa nätter :-(
    Jag hör ju till dom som somnar bara jag närmar mig sovrummet och ser kudden....kram!

    SvaraRadera
  2. Fru Venus: Ja, så där är min Gubbe också. Avundsjukt ser jag hur han somnar på tre röda. Tur i oturen att jag inte har ett jobb att gå till. Men jag är van. Har sovit så här i c:a 30 år :D

    SvaraRadera
  3. Har du ont i vänstra hälen? Precis som jag, då! Är det hälsporre, precis som jag har? Det är väl vårt adliga grevinne - och baronessblod vi har i oss som ställer till det för oss! ;-)
    Fortsatt trevlig påskhelg, min kära baronessa!

    SvaraRadera
  4. Grevinnan BafK: Japp, vänstra är det! Kan vara hälsporre, vem vet? Men det är säkert vårt ädla blod som du säger :D Detsamma till dig kära Grevinna!

    SvaraRadera