måndag 7 april 2014

Renoverat och invigt

Vi har haft invigning. Av toalett. Här ser ni hur det såg ut innan renovering. Nu är det iofs undanplockat och nerskruvat en del på bilden, så riktigt så här tråkigt var det inte. Men nästan.
Men så fixade då Gubbe till det så det blev så här:
På bilden i mitten så ser det ut som att väggen lutar, men jag försäkrar att snickaren gjort allt rätt! Pärlspont på väggarna à la gamla tider och gamla speglar på väggarna. Toa och handfat i gammal engelsk stil, men nygjorda. På dass ska man ju också ha ett kungaporträtt och det har vi nu!
Nu slåss vi om att sitta här på vår tron! Finaste "rummet" i hela huset.

Ja, invigning ja. Vi bjöd in tiotalet glada vänner för att fira denna toalett och dom bjöds på mat och dryck. Dock inte på toan. Där fick vi inte plats. Vi blev därmed förärade viner i butelj samt blomster i mängder.
Kolla på den här. Vacker eller hur? Ser nästan lite aggressiv ut.
Påskliljor med en påskkärring i. Den skulle föreställa mig och det var inte helt olikt dagen efter kalaset.
Ännu fler fagra blomster.
Tack å tack alla ni som var här och festade loss. Kul var det! Nu ska jag bara sparka igång Gubbe igen, så det blir mer renoverat och fler invigningar. Men han ska få vila lite först för det är han värd.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

12 kommentarer:

  1. och var får man tag på ensåndär gammal fin spegel a´lá 50-tal?


    hälsa gubben han är duktigt!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Vad fint!
    Nästa invigning ska jag planka in hos dig ;-)

    SvaraRadera
  3. Margareta: Den följde med hem från någon loppis. När vet jag inte. Gubbe är hälsad :D

    SvaraRadera
  4. Å va fint!
    Verkligen gammelkänsla :)

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev! "Konunga-gubben" är ju otroligt duktig så "Drottning-Baronessan Berit" är ju rikligen och lyckligt lottad som får sitta på en sådan vacker tron i det fina "porslins-gemaket".

    Ärad vare Kung Thomas och hans hulda dronning!

    Min gube heter också Tomas (utan h). Han snickrar inte. Han är ute och kapar ved. Detta innebär att din gube "bygger upp", medan min gube "river ner"...

    "Olika falla ödets lotter!" Håhåjaja!

    *Grevinnan Blåst af Kuling*

    SvaraRadera
  6. Kära Grevinna: Det händer att denna Gubbe också river ner. Om inte annat så river han ner innan han bygger upp :) Men jag är så glad på min (vår) tron!

    SvaraRadera
  7. Rackarns så vackert det blev! Ett sådant där trälock hade jag också men var tvungen (eller tvungen och tvungen) att byta ut det eftersom jag var rädd att det skulle halshugga någon av katterna om locket lämnades uppe. (jo, jag vet, för mycket fantasi är inte bra men det ska sägas att Styre gärna klättrar omkring på toaletten) :D

    SvaraRadera
  8. Shirouz: Men nu har toalettskaparna tänkt på katterna förstår du och gjort locket mjukstängande!!! Det faller så sakta, så sakta ner så vilken långsam katt som helst skulle hinna undan :)

    SvaraRadera
  9. Det blev jätte fint! Jag är ju också en sån där älskare av gammalt och gammaldags stuk så det tilltalade verkligen! Har själv ett sånt där träblock och det är fint! Om Shirouz kunde kika in här en gång till, så kunde hon läsa att hon inte behöver vara rädd. Min lille Matisse har klarat av det minsann! Han blev hängande i framtassarna runt överkanten en gång, när det stod öppet o han tänkt sig ett något längre hopp. Och även om mitt inte är långsamstängande, så gick det ändå rätt långsamt när det liksom tippade igen med han hängande. Men han lyckades i sista stund sprattla till med bakbenen så han kom utanför toalettstolen när locket till slut stängdes helt! :-)

    För övrigt var det det tjusigaste kungaporträtt jag någonsin skådat! Jag kanske skulle kunna ha ett av drottning Kristina över min toalett? För visst var hon ensamstående, sin korta tid? (Är lite dålig på sånt...)

    SvaraRadera
  10. Lilah: Vilken tur för Matisse :) Han kunde ju lika gärna ha ramlat i!
    Fråga inte mig om kungligheter. Jag sov på dom lektionerna.

    SvaraRadera