fredag 4 april 2014

Tekniskt magasin, Filmkamera

Jag har en filmkamera. Eller faktiskt två. Den ena är gammal och den andra är äldre. Den gamla användes nyligen på bonusdotters 30-årsfest och då fick jag för mig att försöka lägga över innehållet till dator och DVD. Jag har liksom en trave med inspelade filmer som behöver datoriseras. Jaha, vad är det med det då, tänker ni. Jo, det ska jag säga er att det går åt mycket svära i vanliga fall men nu osade det bränt i vartenda hörn här hemma.
Anledningen är bland annat att kameran (Panasonic) som är gammal har ungefär fyra år på nacken! Det är ju det som är så tråkigt med att köpa dessa tekniska prylar. Dom blir ju gamla innan man har hunnit lära sig dom. Den här gamla häcken (kameran alltså, inte jag) inköptes innan Windows 7 var på tapeten och därför fungerade inte medföljande CD-skiva i mitt operativsystem. Jag försökte mig på uppgraderingar av sagda vara, men till såna lastgamla prylar fanns inget att hämta. Jag försökte även hitta en uppgradering till kameran men det sket sig också. Det är dessutom troligen ett fel i själva kameran också för att krångla till det ytterligare.
Nå, jag satte igång att googla på programvara. Företrädesvis då gratis för det är godast. Tyvärr betyder inte godast att det är bra. Ofta uruselt, bara för att dom ska få dig att köpa programvaran. "Ja, men då är det ju inte gratis!!" ville jag skrika många gånger och gjorde det förmodligen också utan att jag hörde det. Dessutom försöker varenda programutgivare prångla på dig en drös andra program - som inte heller är gratis - medan du installerar "gratisprogrammet". Det gäller att tänka sig för när man laddar hem, för det ska klickas i här och klickas bort där och lik förbannat så får man något skit som antingen gömmer sig på hårddisken eller fäster sig i webbläsaren och sen går det åt två timmar till att få bort skiten.
Jag vet inte hur många program, rekommenderade på olika forumsidor, jag provade. Installerade, testade, tog bort, rensade, och körde spy-program efter.
Jag höll på och tragglade som en dåre med det här timmatals och när jag - till slut - fått in filmen så skulle jag ju redigera den i Windows egna program MovieMaker. Då började det programmet jävlas istället. Det låste sig om och om igen. Googlade då fram tips om hur man skulle göra och inte fan hjälpte det.
Men nu är det ju så finurligt ordnat att jag har en dator och Gubbe har en (firma)-dator. Hans dator fyller 1 år den här månaden och kan ännu inte riktigt kallas gammal. Så då slängde jag över filerna dit och se då fungerade det! Förmodligen är min dator alldeles för gammal och trött för att orka med liknande krävande manövrar. Den är ju också sisådär fyra år.
Nu har jag köpt ett program (efter allt testande och letande) för ett par hundralappar från nätet som fungerar ypperligt för att tanka hem filerna från kameran.. WinAvi, som det heter, utgav sig inte för att vara gratis, men tillät ändå att kunna testa först innan köp. Ibland lyckas man och det är sånt som gör att man överlever. Nu måste jag bara göra en totalbackup av min gamla trotjänare för säkerhets skull, innan jag tar livet av den fullkomligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar