torsdag 19 juni 2014

Inte av det rätta virket

Konstigt att jag inte har högt blodtryck som jag hetsar upp mig nu för tiden. Det måste vara all uppdämd ilska från min ungdom när jag bara svalde och sa tack och amen. Det gör jag inte numera.

Nu senast var det pga att jag skulle uppgradera min centraldammsugare. Den sattes in när huset byggdes 90 och har hängt med sen dess. Nu behövdes en ny slang och lite nya finesser. Återförsäljare - K-Rauta. Vi åkte dit.
Vi blev anvisade platsen för Allaway som sugaren heter och försökte leta oss fram. Men det var inte lätt för det var inte direkt några bra anvisningar, så vi gick till informationen.

Vi fick vänta in den "kunnige" och när han kom så insåg vi så småningom att han var inte "av det rätta virket"! "Det var ju så länge sen som någon ville uppgradera" och "jag vet inte riktigt, vi får titta här i katalogen". Blädder, blädder, blädder.
"Man kanske kan ringa till Allaway" sa jag. På detta svarade han mumlande: "ja, men han kanske inte svarar"!!! Vid detta uttalande blev jag så paff så jag kom mig inte för att säga något.

småningom kom han fram till vad som han trodde skulle behövas. Så vi gick tillbaka igen för att hämta det som troligen skulle behövas. När vi till slut hittat slang och rör och allt som skulle till så visade det sig att kartongen var bruten, men det var den enda så vi tog med den till informationen.
"Har vi möjlighet att lämna tillbaka den här om den inte passar, eftersom ni inte är säkra på att det är rätt?" frågade jag.
"Nja, man får ju inte lämna tillbaka den om kartongen är bruten" svarade tjejen (för nu var det en tjej).
"Ja, men nu är den ju redan bruten" svarar jag.
"Ja, fast vi kan inte ta tillbaka en kartong som är bruten för då kan vi inte sälja den igen" svarade hon.
"Jaså, men nu köper ju vi en bruten förpackning" svarade jag.

Här kommer en ny manlig personal in i diskussionen och tjejen vänder sig till honom och samma svammel uppstår. Min Gubbe pekar på skylten intill där det står "öppet köp 60 dagar".
"Ja, men det är om det är obruten förpackning" svarades det igen. Det började kännas lite som att jag hade att göra med ett gäng papegojor.
"Ja, men då kan jag ju lika gärna skita i att köpa här då" - sa jag, nu något irriterad - "eftersom jag inte kan prova den och ni inte vet om det fungerar".
 (Här kan man ju undra varför man skulle ta hem en låda med dammsugargrejer i 60 dagar och sen lämna tillbaka den om man inte ens öppnat den!! men jag kom inte på det just då och jag antar att jag fått samma papegojsvar om jag frågat.)
Till slut kom dessa två ur personalen fram till att vi måste fråga i kassan, för det är dom som bestämmer att man inte får lämna tillbaka om förpackningen är bruten (där kom det igen!).

Vi gick till kassan där det stod en tjej på fjortonochetthalvt. Jag frågade och hon visste naturligtvis inte och tog telefonluren: Sa: "jaha, och nehej och jaha och nehej" och la på. "Nej, tyvärr det går inte. Nu var inte chefen här, utan en lägre chef, så imorgon kommer den högre chefen och då kan ni fråga honom".
"Tack, då kan ni behålla grejerna" sa jag och gick!

Som jag skrivit förut: kunden har alltid rätt.... eller hur var det nu? Ingen skugga över Allaway som bemött mig proffsigt och faktiskt svarat både i telefonen (!) och på mail och varit så hjälpsamma! Dom kanske hade lite otur med återförsäljarvalet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Just detta virket måste ha varit angripet av rötägg! ;-)

    SvaraRadera
  2. Åå jag blir så arg här att jag nästan spricker!! Jag önskar jag vore med där och att det hände i repris så jag också finge vara med. Och klaga högljutt på att de försöker sälja uppbrutna förpackningar osv. Och vara precis lika mycket papegoja som dem OC inte ge mig! Grrr...

    SvaraRadera
  3. Du kan få hänga på nästa gång vi gör ett försök :D

    SvaraRadera