torsdag 25 september 2014

Vänner på tur

Hur svårt kan det vara att skriva några ord? Jävligt svårt verkar det som. Fjorton dar eller mer sen sist. Är det klokt det? Så... vad har jag haft för mig då. Jo, vi har faktiskt varit iväg på en weekendresa till Köpenhamn med goda vänner.
Blandat skit- och finväder hade vi, men vädret spelar inte så stor roll ändå, när man har med sig glatt folk. Vi åt gott, vi drack gott, löste några världsproblem och travade runt i staden. Bland annat tog vi oss till Christiania. Det var ju ett annorlunda ställe. Där kunde man ha köpt på sig en bit haschkaka om man nu hade känsla för det. Det har man ju inte, men det låg helt öppet. Bara att ta för sig. Eller ja... man fick väl betala om man ville ha nåt, men det ville vi ju inte. Inte ens rökarna i sällskapet.
Apropå rökning så röktes det lite både här och där. Inomhus alltså. Och nu pratar vi vanlig tobaksrökning. Det är man ju verkligen inte van vid längre. Här ska ju folk helst röka väldigt långt bort helst någon annanstans. Själv störs jag inte, trots att jag varit rökare.
För att sponsra (!) Christiania så slog vi till på en lokal - naturligtvis ekologisk - öl av pilsnertyp. Längst ner på etiketten står det "obs! advarsel. Tilsat holdninger (E: ? )" Jag har funderat på vad det betyder men jag går bet.

Men det var ju en del andra som köpte och rökte på. Det var flera som var "inne i dimman" och till och med hundarna som sprang lösa såg lite dimmiga ut. Men nu var det ju faktiskt lördag och då kanske hundarna festar till det lite. Folk som bor där lär ju inte gå omkring i något ständigt haschrus. Det är en fristad för alternativ livsstil heter det. Forna hippies, konstnärer och folk som inte trivs i den "normala" sfären.
Nu ger jag mig in i nåt som jag inte vet så mycket om, men för min del får dom göra som dom vill. Vi valde alltså Christiania istället för dyrgatan och lika bra var ju det (sa hon som inte är någon shoppare). Men Nyhavn fick påhälsning förstås.

Nedan ser ni interiören på en liten pub vi hittade. Notera askfaten. Jag vet inte om det brukar gå vilt till här efter som tapeterna - eller vad man ska kalla dom - hängde och slängde på väggen. Vi rev i alla fall inte ner några även om vi drog igång en liten spontandans. Det kan lätt bli så när man är ute med goda vänner.

Annars är det väl... HÖST!

 Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer: