onsdag 4 mars 2015

Datatrassel och Show

Mina väggar i arbetsrummet har fram tills idag varit vita. Nu är dom svarta. Det har nämligen gått mycket svära åt idag. Jag har tankat hem program för att föra över film från filmkameran och för att kunna justera. Ett tag trodde jag nästan att datorerna skulle börja brinna.

Det är ju dessutom en himla tur att man har fler än en dator när man nu har förärats en Windows 8.1. Mindre plågor än så kan få mig att krypa ur skinnet. Det är så mycket som liksom inte alls fungerar i detta nya system. Måtte dessa programmerare komma till sans och fixa nästa uppgradering av operativsystemet till en vettig plattform, så man inte blir helt galen. Men det är väl för mycket att hoppas på.

Igår kväll (läs natt) segade datorn ur fullständigt och jag var säker på att jag hade fått någon virusaktig påhälsning. Därför skulle jag rensa med datorn i felsäkert läge. Men se det gick inte! Jag hackade som en galning på F8 under uppstart men det gick åt fanders. Till slut hittade jag en sida där någon hjälpsam människa meddelade att det kunde jag glömma att hålla på med. Nu har dom krånglat till det även på detta håll. Förmodligen för att man inte ska kunna fixa sin dator utan köpa en ny. Men det är klart att det går, men på ett jävelusiskt mycket krångligare sätt. Det fick bli en snabbrensning.

Åter till filmen. Tanka över filmen från filmkameran funkade ju bra bara jag tankat hem programmet. Men att justera var det värre med. Jag har köpt ett program som heter Pinnacle. Det var innan jag uppgraderade till win 8.1!!! Nu funkar det inte. HA! Då har dom lagt ut en uppgradering för att det ska fungera. Det gör det inte ändå! DUBBEL-HA! Så då får man kasta sig över Gubbes dator som INTE har win 8.

Nu är det ju så att den här filmen som filmades på svärfaderns 80-årsfest är filmad på lite håll och med svagt ljus. Tyvärr. Det gick inte att göra så mycket åt. Men man kan se några skuggfigurer ändå. Nu är frågan om NI kan se filmen. Jag har laddag hem VLC och lyckats se hela filmen via Google Chrome men i datorernas värld är inget givet.

Showen: musik och dans m.m. genom 50-60 år. Sen ska man veta att svärfadern är buren från Norska fjällen också. Det framgår i en del av inslagen i showen.

För att komma till sidan med filmen - håll tummarna och klicka HÄÄÄÄÄR!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar