torsdag 12 mars 2015

Sängläge, tango och linser

Jag har ett viktigt meddelande: Jag har influensa! Slut på meddelandet. Det är så typiskt. Nu när solen står som spön i backen och jag hade sett fram emot en långhelg med några glada väninnor. Fan också rent ut sagt! Gubbe har också helgen inbokad för bortavaro. På sitt håll. Han är frisk!!!!

Men det är bara att bita i det sura äpplet och stanna hemma. Jag får väl göra som förra helgen. Ta fram den gamla vevgrammofonen och spela upp en tango i min ensamhet. Kanske ta en svängom med katterna. Om jag nu orkar. Den förbannade febern pendlar upp och ner.
Vevgrammofon var det ja. Det är inget smeksamt ljud som kommer ur denna antika musikmaskin direkt. Det skorrar och rasslar. Men så har ju skivorna några år på nacken också. På den här skivan kan man läsa:

Goda råd för grammofonskivans vård:

  • Grammofonskivan förvaras bäst stående i skivmappen.
  • Ett skivalbum är den bästa lösningen för den som är rädd om sina skivor
  • Vill ni skona Edra skivor så byt stift efter varje skiva
  • Har ni skivväxlare, använd då en specialnål av god kvalitet och byt nål varje gång Ni vänder skivpacken.
  • Rengör alltid skivan med en skivborste innan Ni lägger på den för spelning.

Stående var det ja! De här skivorna har nog legat på hög i åtskilliga år. En hel del av dom utan någon skivmapp.
Sen det där med "byt stift efter varje skiva". Jag kan tänka mig att stiften inte var allt för dyra på den tiden. Även om jag inte tror att någon bytte så ofta som efter varje skiva. Fina askar är det som stiften ligger i. De är i lite olika storlekar och jag har ingen aning om vad det är för skillnad. Men jag vet att stenkakorna är av väldigt varierande kvalité, så det kanske är olika stift för olika skivor.

Ska jag köpa ett stift till min skivspelare idag (den för vinyler alltså - inte stenkakor!) så får jag slänga ut sisådär 2-300 kr. I och för sig behöver jag ju inte byta nål efter varje skiva. Långt därifrån tack och lov.
Apropå det så var det ett bra tag sen jag spelade några vinyler. Jag började gå igenom min samling men jag kom av mig. Och nu är det inte läge då förstärkaren fått fnatt och får för sig att bara stänga av lite hur som helst.

Och nu - över till något helt annat. Fick ett tips av en av mina svärsöner att grodda gröna linser. Vilken hit! Om man nu är av den ullen att man gillar sånt alltså. Jag älskar groddar. De här var så enkla att göra också. Ner i en burk bara och skölj. In i ett skåp, skölj ett par gånger varje dag och vänta 2-3 dagar.
Sen blir det såna här fina, goda groddar!
... här ligger jag på glasverandan och äter mina groddar i influensatid. Men man kan ha det värre. På verandan är det soligt och perfekt sommarvärme. När febern stiger drar jag på mig filten och en katt.
Och blommorna trivs också
Kanske blir jag frisk imorgon. Eller inte...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar