söndag 26 april 2015

Grunkor och Brunkans bak

Emellanåt hamnar man på en loppis. Emellanåt följer ett och annat med hem. Som nu senast; en gammal lampskärm. Någon energisk lampägare hade klätt skärmen för egen hand. Det var inte svårt att se! Om man nu ska sy med miljoner långa stygn så kan man väl ändå välja samma färg som skärmen!
, så då skulle jag ju ta bort detta handarbeta men jävlar anamma vad det satt! Inte så konstigt eftersom man över alla dessa fula stygn även hade limmat!!!  Måste ha varit någon skapelse från de blindas syförening.
Att sprätta var inte att tänka på, så då var det bara att fram sina gamla beprövade saker: rakbladen. Innan någon smart typ kom på sprättaren så användes rakblad. Jag gör det inte gärna för jag ser framför mig mina uppskurna tumgrepp. Burrrrr! Men det gick bra. Inga hack i hand.

Apropå loppis så är det lite olika på vad jag och Gubbe kollar på. Han brukar ofta hitta något udda icke användbart som han ska släpa med hem. Så även denna gång. Eller vad säger ni om denna skapelse nedan?
"Var ska du ställa den där" säger jag som är praktisk och vill ha ordning och reda.
"Vet inte" säger han som inte bryr sig utan har lådor, skåp och garage fulla av diverse grunkor. (Jag rensar i smyg)
"Så du menar att du ska ta hem den och ha den i en låda?" frågar jag.
"Det är ju du och jag" säger han då. För att försöka avleda mig från själva frågan antagligen.
"Jaså" säger jag "ser jag ut så där? Var ska du ha den?"
"Jag kan ha den i garaget"
Än så länge står den på kakelugnen.
Annars har helgen faktiskt bara gått åt till att ta rätt på den där surdegen.
Först blev det ett gäng av Pain Blanc (hette originalet alltså) Fast jag fick ju kasta en del mjöl och bytte då ut det mot annat. Vi kan kalla den Pain Beige. Bra blev det hur som helst.
Men eftersom det inte gick åt så mycket surdeg till ovanstående så gjorde jag några olivbröd också. Här tror jag att jag höll  mig till receptet. Nej, just det, det gjorde jag inte, för oliverna räckte inte. Jag skarvade med tapenade och soltorkade tomater. Och det blev så bra så.
Sen hade jag ju satt igång en rågsurdeg också, så då blev det ett par Skållade Havrebröd. Men jag gjorde halv sats, för de här bageribeksrivningarna har ju brödrecept till hela kompanier.
Men fan anamma vad bra det gick alltihop. Jag tror jag ska öppna bageri. Fast inte riktigt totalt bra ändå, för den där vågen - som jag var osams med - den förvandlades plötsligt till ett flipperspel. Så nu måste jag köpa en ny. Alla recepten jag bakade kommer från bakboken Brunkebergs bageri. Den är så strålande bra!
Frysen är full av bröd. Imorgon ska jag sy.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Men gud, jag måste komma till dig och äta bröd!
    Och gömma den där......saken gubben din släpat hem. Jorå.

    SvaraRadera