fredag 29 maj 2015

Gifter och reklam

Angående förra inlägget om solskydd. Läste detta på Metro: "Solskyddsfaktorn lurar dig. Ger oss falsk trygghet". En hudläkare vid namn Birgitta Mellström  avråder ifrån att smeta in sig med solskydd över hela kroppen hela sommaren på grund av alla kemikalier! Tackar!

Bästa skyddet är alltså skugga, hatt och kläder. Men... stackars barnen då! Dom måste faktiskt smörjas in. Så...

Tidningen Hälsa har gjort tester på eko solskydd för barn. Den kan man kolla på HÄR.
Även tidningen Kurera har förslag på eko solskydd. Den kan man kolla på HÄR.
Sen har vi varianten gör-det-själv. Den finns HÄR.

Kravmärkning är ju snäppet bättre än Eko, men det tycks inte finnas i solkrämsvärlden. Men nog är det väl för jävligt att det ska finnas så oerhört mycket kemikalier i våra produkter!? Nu görs det ju visserligen tester och varje liten del av de kemiska preparaten är säkert så små så de går igenom. Men vem vet vad som händer om flera år om man ständigt gnider in sig med preparaten. Det är det ingen som vet.
Men vem vill bli gammal? Lev fort - dö ung och bli ett snyggt lik, som John Derek uttryckte det. Klart man inte vill bli gammal när man är ung, men det brukar gå över med stigande ålder.

Det värsta är att när man börjat kolla på sånt här, så kan man nästan inte handla längre. Men jag tänker att man får blunda ibland och välja eko när man kan. Tidningen Kurera har en lista på 10 ämnen du bör undvika. Men alltså - hålla reda på alla dessa ph, th, z och x-ingredienser. Man vill ju heller inte spendera flera timmar i affären för att välja sina produkter. Det är tråkigt nog som det är.

Men nu var det frågan om solskydd. Sen har vi ju all plast och kemikalier i kläder, tuggumi, parfym, stearin, vin, teflon, fluor... osv. Jag blir trött.

Något annat som gör mig trött. Eller mer förskräckt. Lappen med INGEN REKLAM TACK har blåst bort från postlådan och jag har inte kommit mig för med att göra en ny. Så... i brevlådan hälls nu högar av reklam. Bara tanken på hur många ton som jag undvikit att få under de år jag haft lappen där får mig att baxna.
Jag kollade igenom några av reklambladen och som vanligt insåg jag att det finns så fantastiskt mycket saker som jag inte vill ha! Men jag kanske är ensam om det. Klart folk vill ha reklam. Man kan ju göra ett klipp, som gör att man SPARAR (!) en massa (genom att köpa nåt du inte behöver?!)
Nu ska lappen upp!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar