onsdag 27 maj 2015

Terephthalylidene dicamphor sulfonic - man tackar!

Jag använder mig av solskyddskräm. Det är ett måste (sa läkaren) sen jag tagit bort två cancerfläckar i ansiktet. Inte aggressiva, men ändå cancer. Nu har jag då köpt en kräm med solskydd 50. För det skulle det vara sa läkaren.
Men.... nu kommer vi till det (o)roliga - innehållet. På förpackningen står det: inga parabener. Sen inget mer. Därför googlar jag och här kommer resultatet. Vissa har jag inte hittat men det räcker med detta! Rödmarkerat är detsamma som farligt!
Man kan tro att listan nedan gäller en hel drös med olika produkter, men det är alltså en förpackning på 50 ml. Kostar 150 kr!

Acua
Glycerin
Diisopropyl sebacate
Ethylhexyl methoxycinnamate – Hormonstörande ämne.
Ethylhexyl salicylate - Irriterande för huden
Butyl methoxydibenzoylmethane – UV-filter.
Dimethicone - Mjukgörare
Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine - UV-filter
Octocrylene - Solskydd. Kan göra huden känsligare för ljus. Man kan se en  ökning av 
     fria radikaler som kan ge DNA skador. Detta skulle öka risken för malignt melanom.
Titanium Dioxide - naturligt, mineraliskt UV-filter
Aluminium starch octenylsuccinate - Klumpförebyggande medel. Giftigt för människans 
     nervsystem. Misstänks också ge andningsbesvär.
Drometrizole trisiloxane - Störd hormonbalans. Bröstcancer.
Seari acid triethanolamine - En mycket vanlig stark tensid (rengörande ämne) med
     avfettande  egenskaper. Irriterar huden. Kan skada levern.
Diethylhexyl butamido triazone - Rena rama giftet. Läs säkerhetsdatabladet om ni törs!
Potassium cetyl
Phosphate
Parfum/Fragrance
Synthetic wax
Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer - Silikon troligen.
Aluminium hydroxide - En syntetisk ingrediens som ska skydda huden
Caprylyl glycol
Dimethicone crosspolymer - silikon
Disodium edta - konserveringsmedel - Bryter ner hudens skyddsbarriär och tillåter sig själv 
     och övriga ämnen tränga in i blodomloppet, fosterskador, binder sig till tungmetaller.
Glyceryl stearate
Palmitic acid - Palmolja
PEG-100 stearate - Cancerframkallande, allergiframkallande
Phenoxyethanol - Konserveringsmedel
Sodium hyaluronate
Terephthalylidene dicamphor sulfonic acid - Absorberar ultraviolett ljus
Titanium dioxide - pigment - Cancerframkallande
Tocopherol - Vitamin E
Xanthan gum - Förtjockningsmedel


Jag började med att markera de som hade miljöpåverkan, men det är typ alla så jag skippade det. Det känns ju inte alls bra att man kan köpa så mycket gifter på ett apotek! Kanske ska man undvika produkter som har innehåll som stavas med ph, th, x och z.

Jag är en person som varit oerhört sparsam med ansiktskrämer. Jag är för lat helt enkelt. Eller så glömmer jag att ta på. Men nu ska jag alltså vara tvungen att kleta in ovanstående kemikalier i ansiktet - där flera ingredienser är cancerframkallande - för att inte få cancer!!! Borde dom inte ha en sån här märkning?

Ungdomar av idag har en uppsjö av smink och mojs att kleta in sig i. Allt för att hålla sig ung, fräsch och orynkig. Jag kan lova att det fungerar för alla kommer förmodligen att dö innan femtio. Because you´re worth it!

Själv är man ju uppväxt med Nivea. Bara doften gör mig nostalgisk. Men jag använder inte den heller. Vilket jag skulle kunna. Däremot har jag börjat använda kokosolja. Men den har otroligt lite solskydd i sig. Det blir bredbrättad hatt i sommar! Och eventuellt någon giftfri eco-kräm.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Men JÖSSES!!! Att solcreme skulle vara så farligt! Det hade varit väldigt intressant att få höra den stackars läkarens åsikt, om du presenterade detta resultat för honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att skicka ett mail och höra vad dom tycker :)

      Radera