lördag 25 juli 2015

Semester, Utflykt och loppis

Sommar, sommar och sol... var det inte så de däringa Svenne-Ingvarsarna sjöng? Den melodin har nog inte varit flitigt spelad denna sommar. Men jag är ändå inte så deppad över vädret, för det har ju varit ganska behaglig värme. Enligt mig alltså! Men det är klart att man blir ju lite begränsad. Det har ju inte varit många picknickar direkt.
Men nu har vi iaf varit på en kort sväng till äldsta dotter med familj. Och där sken solen! Vi blev inbjudna att se huset som dom köpt i Jansjö. Yngsta dotter & co var också där så det var inte tyst annat än på natten.
Det här är utsikten från vardagsrummet! Jag förstår att man vill tillbringa en hel del tid här.
Stora ytor för barn och vuxna som har spring i benen. Nedanför backen syns ett tak. Det är bastun.
Det fanns modiga som badade i det kalla vattnet.
Det var inte bara kallt. Det fanns blodiglar också! Den här bumlingen var dock död. Men jag såg en levande också.
Ville man inte bada kunde man slänga sten i sjön (som jag sen plockade upp!) Det är nöje för små pojkar det!
Vid huset intill (släktgården) finns en lada som inhyser en loppis. Klart man handlade där!
Andra loppisutflykter blev det också med blandade fynd.
Fem minuter "hemifrån" ligger bystugan. Där ortens befolkning turas om att sälja ätbara saker. Vi mumsade tunnbröd och våfflor. Sen kunde barnen springa av sig i slänten ner mot sjön.
Här sitter de goa småglina och mumsar middag på filten. Ett par minuters vila innan påfylld energi och full turbo kom igång igen!
När jag anlände fick jag ett paket av Marsipanrosen. Den äldsta i skaran. Hon hade varit och fyndat på loppis för att ge till sin mormor. Älskade unge!
Vi tackar så hjärtligt för trevlig samvaro och säger på återseende i stugan! På vägen hem tittade vi in hos goda vänner för en fika. Sen fick vi ett vackert skådespel på himlen den sista biten.


Igår var vi återigen på en loppisvända. Det blev en utflykt till Nostalgiladan nedanför Norrköping. Jag kunde ha köpt mycket mer, eftersom dom hade billiga tyger, blixtlås och band på stället. Men... jag måste nog sy upp lite av det jag har först.
Sen åkte vi till Trosa och intog middag.
Nu är semestertiden slut. Men vi har som målsättning att ta en Norgetur framöver. Den som lever får se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar